Urbain Vandormael

Hoe relevant én betrouwbaar zijn betrouwbaarheidsstatistieken?

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Belgische autobladen publiceren dit soort betrouwbaarheidstests niet. Waarom niet?

De autohulpdiensten Touring en VAB weigeren informatie te verstrekken over de omvang en aard van de defecten waarmee de verschillende automerken hebben af te rekenen. Het Duitse ADAC doet dat wel en verdient zelfs goed geld aan de publicatie van zijn jaarlijkse Pannenstatistik.

Uiteindelijk delen alle merken in de klappen
“De nachtmerrie van elke autoconstructeur”. Zo omschrijft de Duitse automobielsector de jaarlijkse publicatie van de Pannenstastistik van de Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, kortweg ADAC. Die vierde in 2011 haar 100-jarig jubileum, telt miljoenen leden en is de grootste automobielclub in Duitsland.

ADAC heeft in de loop der jaren een hele reeks van activiteiten ontwikkeld die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de auto, denk aan reizen en reisgidsen of aan autoverzekeringen.

Sinds 1978 publiceert de Duitse automobilistenvereniging ook de inmiddels beroemd/beruchte Pannenstatistik – in de vorm van een kleurrijk magazine, op een oplage van enkele honderdduizenden exemplaren. Voor 2012 baseerde ADAC zich op zo’n 500.000 interventiedossiers, op een totaal van meer dan 2 miljoen. Wat opvalt: sommige modellen scoren goed, andere slecht – onafhankelijk van het merk. Op het einde van de rit delen immers quasi alle merken in de klappen. Zo komt dit keer de VW Fox als de meest betrouwbare uit de bus, terwijl de VW Eos helemaal achteraan het peloton bengelt. Voor enkele jaren viel die trieste eer nog te beurt aan de VW Touran. Twee modellen van het nochtans hoog aangeschreven merk Volkswagen.

Touring en VAB houden potje gedekt De Belgische autohulpdiensten Touring en VAB houden vanzelfsprekend ook statistieken bij en zijn dus perfect op de hoogte van de zwakke en sterke punten van de verschillende merken én modellen op de Belgische markt. Die informatie is interessant voor hun leden en de consument in het algemeen, omdat zij een waarheidsgetrouw beeld weergeeft van de betrouwbaarheid én de kwaliteit van de verschillende modellen. Zij kan zo een tegengewicht vormen voor de doorgaans weinig objectieve reclameboodschappen van de constructeurs.

Toch weigeren de Belgische autohulpdiensten het voorbeeld van hun Duitse collega te volgen. Danny Smagghe (Touring) legt uit waarom: “Wij zijn depanneurs en geen adviseurs! Touring is geen verbruikersorganisatie à la Test-Aankoop, wij laten onze leden vrij in hun keuze en verlenen geen koopadvies. Touring leeft niet alleen van de bijdragen van de leden, maar haalt een niet onbelangrijk deel van zijn inkomsten uit diensten die het verricht voor rekening van diverse automerken in de vorm van onder andere assistentie bij autopech. In die zin zijn wij partners in business en die relatie willen wij niet verstoren door de publicatie van informatie die onze wegenwachters verzamelen.”

Maarten Matienko van VAB zit op dezelfde golflengte als zijn collega. “VAB werkt goed samen met diverse constructeurs én leasingmaatschappijen inzake hulpverlening op de weg én onderzoek naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van bepaalde modellen. De merken gebruiken onze informatie én praktijkervaring om de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun modellen te verbeteren. Dat gebeurt in een sfeer van wederzijds vertrouwen en respect en dat willen wij graag zo houden. Ik zie het nut niet in van de publicatie van een of andere spectaculaire statistiek als een bijdrage aan de betrouwbaarheid van de automobiel in het algemeen. Soms scoort een model slecht op basis van één onderdeel dat niet voldoet. In de praktijk is het zo dat de constructeur hier snel van op de hoogte wordt gebracht door zijn dealers en dat hij alles in het werk zal stellen om aan het euvel te verhelpen. Hij wil immers zijn imago hooghouden en zijn trouwe klanten én zijn dealers niet tegen zich in het harnas jagen. Ik heb trouwens twijfels over de impact van dit soort publicaties op het koopgedrag van de mensen. Die houden volgens mij nog altijd meer rekening met de nabijheid van een bekwame en toegewijde garagist dan met een opgeklopt krantenbericht.”

Of we hier toch niet te maken hebben met belangenvermenging, met het dienen van twee heren? De VAB-woordvoerder ontkent formeel. “Wiens brood men eet, diens woord men spreekt? Geen sprake van!” Nog een laatste opmerking over de ADAC-Pannenstatistik. De Duitse premiummerken beschikken over eigen depannagediensten wat maakt dat ADAC zelden wordt opgeroepen om defecten te detecteren en te herstellen aan een Audi, BMW of Mercedes. Waardoor het blazoen van de dure Duitse premiummerken vrijwel ongeschonden blijft.

Een langeduurtest zegt iets over één auto

“De droom van elke koper”. Aldus de lovende commentaar van het Duitse weekblad Auto Bild na afloop van een langeduurtest met de Kia Venga 1.4 EcoDynamics benzine met CVVT-transmissie. Gedurende bijna twee jaar en exact 100.000 km werd de Zuid-Koreaanse gezinswagen aan een keiharde roadtest onderworpen door de redacteurs van het autoblad. Na afloop werd hij compleet gedemonteerd en werden alle onderdelen op slijtage en roest onderzocht.

Belgische autobladen publiceren dit soort betrouwbaarheidstests niet. Waarom niet? Wij vroegen het aan Tony Verhelle, hoofdredacteur van Autogids. “Wij zijn weliswaar het grootste autoblad in Vlaanderen, maar de oplages van onze Duitse collega’s liggen vele malen hoger. Dat houdt in dat zij over meer financiële middelen beschikken en dat zij het zich kunnen veroorloven te investeren in bijvoorbeeld een langeduurtest over 100.000 km en een tijdspanne van twee jaar. Ik heb daar geen budget voor, punt aan de lijn. Lig ik daar wakker van? Nee. Een langeduurtest zegt iets over één auto en is het dus niet aangewezen om extrapolaties te maken naar andere modellen op basis van die ene test. Ik geef de voorkeur aan de mening en ervaring van mijn lezers in de vorm van een referendum onder telkens 100 eigenaars over een bepaald model. De kans dat zij alle honderd met een maandagauto rondrijden, die is statistisch gezien zeer klein. Wat maakt dat ik meestal met een gerust geweten naar bed ga.”

Voor de volledigheid vermelden wij hier nog enkele conclusies van de collega’s van Auto BIld na de langeduurtest met de Kia Venga… “De pechvrije Kia Venga blijft gewoon rijden, dag na dag, zonder klachten en volledig betrouwbaar. Zijn eenvoudige benadering van technologie maakt hem tot een rolmodel, een nieuwe referentie: wat er niet is, kan niet kapot gaan.”

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content