Het selectieve Twitter-clubje

Slechts een kleine minderheid is echt actief op Twitter. En toch krijgt die enorm veel aandacht. Luc Blyaert over de tech-twitteraars top 50 van Data News.

Twitter is King. Nogal wat media verwijzen gretig, te pas en te onpas, naar wat er leeft op Twitter: ‘Het gonst van de geruchten op Twitter over…’ Volgens diverse bronnen op Twitter…’ ‘Dat raakte bekend via Twitter…’

De realiteit is dat er in België 4,6 miljoen mensen op Facebook hangen, ruim 1,1 miljoen op Linkedin (ongetwijfeld het saaiste, maar meest efficiënte sociale medium) en amper 167.000 op Twitter. Dat is zowat anderhalf procent van alle Belgen.

Is Twitter dan een zwaar overroepen medium? De tieners zien het niet zitten en laten het links liggen, blijven op Facebook vooral videochatten. De 50-plussers halen vaak hun schouders op. En heel wat Twitter-adepten zijn voyeurs, posten zelf amper wat, maar gebruiken hun account als instroom van nieuws. Slechts een kleine minderheid is echt actief op Twitter. En toch krijgt die enorm veel aandacht. Dit vogelreservaat wordt immers bevolkt door heel wat opiniemakers, journalisten, nieuwsspotters en mediaspecialisten.

Ik betrap er me de jongste tijd op dat ik tijdens het ontbijt weleens vaker twijfel tussen krant en Twitter. De krant is het nieuws van gisteren. Twitter is nu-nieuws. Niet altijd natuurlijk, en er zit zoals overal heel wat lulkoek tussen, maar de opinies, verwijzingen naar interessante artikels, duidingen en, welja, soms heet nieuws, zijn al wel vaker aanzet geweest tot markante inzichten en invalshoeken. Dankzij handige oplossingen zoals Flipboard kan je zelfs even de indruk krijgen dat je een krant aan het lezen bent.

Sommige speeltjes, zoals klout.com, proberen de invloed van deze opiniemakers in kaart te brengen. Altijd voer voor hevige discussies. Terecht trouwens. Het opstellen van lijstjes is vermoedelijk niet meteen het meest lollige tijdverdrijf, het lezen daarentegen vaak wel. Wat mij opviel in de Data News top 50 van meest invloedrijke technologie Twitteraars is dat de gemiddelde leeftijd zich tussen de 30 à 35 jaar bevindt, niet meteen het jonge hippe volkje dus. Er zitten amper grote bedrijfsleiders in.

Didier Bellens van Belgacom ga je hier niet vinden, evenmin als Duco Sikinghe van Telenet. Sommige bekenden die ook in het pre-Twittertijdperk op het voorplan traden, hebben dit medium wel omarmd. Denk maar aan Bart Becks (Sonic Angel), ‘goeroe’ Peter Hinssen, Philippe Rogge(Micosoft) of Bruno Segers (RealDolmen). Niet toevallig zijn het ook trekkers van innovatie, nieuwe werkwijzen en dus dwarsliggers.

Slechts een handvol dames kleurt de top 50, wat mag verbazen want deze groep is erg actief op sociale media. Edoch, webdesigner Veerle Pieters heeft met bijna 200.000 volgers een enorme schare trouwe fans opgebouwd. Op dat vlak is ze onnavolgbaar (of net wel natuurlijk). Ook ‘geek girl’ Clo Willaerts (Sanoma) krijgt enorm veel aandacht en respect. Voor dames is Twitter een onwaarschijnlijk sterk medium om zich te profileren in een biotoop die beheerst wordt door mannen.

Wie weet kunnen we dan weldra onze tekst beginnen met ‘Twitter is Queen’.

Luc Blyaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content