Ludo Bekkers
Ludo Bekkers
Kunst- en fotografierecensent
Opinie

31/05/12 om 14:00 - Bijgewerkt om 14:00

Het mirakel van Antwerpen

Het M HKA in Antwerpen toont gedurende een jaar als een feuilleton in vijf episodes de geschiedenis en de hoogtepunten van de activiteiten van de groep G58.

Het mirakel van Antwerpen

© Frank Philippi collectie FOMU

1958, het jaar van de nu legendarische EXPO58, was een mirakeljaar voor Antwerpen. In een 16e eeuws pakhuis, het Hessenhuis, kreeg een groep jonge plaatselijke kunstenaars van de toenmalige burgermeester, Lode Craeyeckx, de toelating om er hun werken te tonen en er een permanente expositieruimte te creëren. Voorwaarde was dat ze de zolder opruimden en zelf instonden voor de presentatiemogelijkheden.

Het was de start van de activiteiten van G58 die met gouden letters in de geschiedenis van de toen actuele kunst staan geschreven.

Herinneringen vervagen en de kunstenaars die toen een rol speelden werden weggespoeld door de opeenvolgende golven van snelle kunstevoluties. Dat geldt vooral voor de plaatselijke toenmalige goden en niet voor de tentoonstellingen die zij in dat Hessenhuis organiseerden. Een aantal van die Antwerpse kunstenaars waren niet wereldvreemd en keken over de grenzen, knoopten vriendschappen aan met gelijkgezinden uit het buitenland en nodigden hen uit in hun territorium.

Zo zou van 1958 tot 1962 het Antwerpse, en bij uitbreiding, het Belgische kunstlandschap een diepgaande verandering ondergaan. Door de nieuwe tendensen binnen te halen werd Antwerpsen plots de navel van de kunstscène en werd er geschiedenis geschreven. Dat de plaatselijke kunstenaars daar hun voordeel mee deden was aardig meegenomen maar ook dàt zou niet blijven duren.

Het M HKA in Antwerpen toont nu gedurende een jaar als een feuilleton in vijf episodes de geschiedenis en de hoogtepunten van de activiteiten van de groep G58. De tentoonstellingen liggen echter verscholen op de hoogste kleinere étage van het museum, boven de cafetaria. Het zijn dus relatief beperkte overzichten die door de externe curator Jan Ceuleers, in samenwerking met de galeriehouder Ronny Van De Velde, werden gerealiseerd. De huidige derde presentatie gaat over de toen spraakmakende tentoonstelling "Vision in Motion-Motion in Vision" die in 1959 al de beweging in de kunst exploreerde.

Dit Antwerpse initiatief moeten we, post factum, zien als een missing link tussen "Le Mouvement" in de Partijse galerie van Denise René (1955) en "Bewogen beweging/Rörsele i konsten" in het Stedelijk in Amsterdam en het Moderna Museet in Stockholm (1961). Dat bewijst hoezeer de Antwerpse groep de neus in de lucht stak en perfect wist wat er in de internationale kunst aan de hand was. Al bestempelden de meeste kunstcritici deze nieuwe artistieke verschijnselen toen als "kermisattracties".

Deze opeenvolgende tentoonstellingen zijn in zoverre van belang dat ze aan de huidige generatie kunstenaars een spiegel voorhouden die hen doet kijken naar het verleden en dat ook in Antwerpen geschiedenis werd geschreven.

Ludo Bekkers Tentoonstelling "Nieuwe Kunst in Antwerpen 1958-1962" derde luik "Totaal Nieuwe Media scheppen" Antwerpen, M HKA, nog tot 2 september. De volgende presentaties zullen te zien zijn vanaf 14 september en 7 december.

Onze partners