Urbain Vandormael

Gooit de consument het stuur om?

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Auto’s worden duurder en goedkoper, in die volgorde. Door de talrijke innovaties op het vlak van veiligheid, comfort en alternatieve aandrijving zijn nieuwe auto’s de voorbije jaren flink duurder geworden. Terzelfder tijd pakken de automerken uit met nooit geziene hoge kortingen, om onbesliste kandidaat-kopers over de streep te trekken. Een stand van zaken op de vooravond van het 91ste Autosalon van Brussel.

Auto’s worden duurder én goedkoper. Hoe dat te rijmen valt? Door de vele innovaties op het vlak van veiligheid, comfort en alternatieve aandrijfsystemen zijn nieuwe auto’s flink wat duurder geworden. Terzelfder tijd pakken de constructeurs uit met nooit geziene hoge kortingen, in de hoop de terugloop van de autoverkoop in ons land te stoppen.

“Wij mikken op 350.000 bezoekers.” Aan het woord is Luc Bontemps, afgevaardigd-bestuurder van Febiac dat de belangen van de autosector land behartigt en het Autosalon van Brussel op de Heizel organiseert. In de pare jaren staan de personenwagens in de kijker, in de onpare jaren komen ook de (lichte) bedrijfsvoertuigen en vrijetijdsauto’s aan bod – inclusief het volledige 4×4-gamma. Het autosalon trekt meer bezoekers, geniet meer uitstraling en krijgt meer media-aandacht dan om het even welk ander publieksevent in ons land.

Combinatie van kijk- en koopsalon

Het autosalon bestaat uit een combinatie van een kijk- en koopsalon en het bekleedt daarmee een aparte plaats in de internationale autowereld. De formule heeft in het verleden vaak kritiek gekregen van consumentenorganisaties, maar ze heeft er wel voor gezorgd dat het Autosalon van Brussel zijn plaats op de internationale kalender heeft kunnen behouden.

“Ik ben blij dat wij zijn blijven vasthouden aan onze formule. De organisatoren van de RAI in Amsterdam hebben eind vorig jaar de handdoek in de ring geworpen nadat de automerken niet langer bereid waren om te investeren in een motorshow, hoewel ze alle belang hebben bij een evenement dat honderdduizenden bezoekers trekt. Maar van bezoekers alleen kan je niet leven, je moet ook zaken kunnen doen. In Brussel verkopen de exposanten op tien dagen tijd ruim 30 procent van hun jaaromzet. Onder die voorwaarden investeren ze graag. Bovendien kunnen ze hun nieuwe modellen tonen en kan het publiek kennismaken met de technologische innovaties op het vlak van comfort, veiligheid en alternatieve aandrijfsystemen.”

De hoogste kortingen ooit

De autoverkoop in Europa is het voorbije jaar fors achteruitgegaan. De markt in Zuid-Europa is compleet ineengestort maar ook in ons land sputtert de motor. In vergelijking met 2011 daalde de autoverkoop met zo’n 15 procent. Dat zijn de officiële cijfers.

In werkelijkheid ligt het percentage hoger, door de sterke toename van de ‘dag’ inschrijvingen. Om het marktaandeel van hun merk kunstmatig aan te dikken, schrijven de dealers zelf auto’s in. Bij wijze van spreken verkopen zij de toonzaalmodellen aan zichzelf. De statistieken maken geen onderscheid tussen echte en schijnverkopen, en daar is het de invoerders om te doen. Die willen een goede indruk maken op hun hoofdzetel. Dat de inschrijving één dag later al wordt herroepen, daar kraait geen haan naar. Door de transactie is de nieuwe auto echter veranderd van statuut, bij wijze van spreken. Die is plots omgetoverd in een tweedehandswagen, waardoor de dealers een hogere korting mogen verlenen aan de klant. Die doet een goede zaak, want hij betaalt minder voor een auto met nul kilometer op de teller, die nooit de toonzaal heeft verlaten. Dit soort praktijken wordt ook in andere landen toegepast. Het gerucht doet de ronde dat BMW vorig jaar 30 procent van zijn omzet in Duitsland zou hebben gerealiseerd via het systeem van ‘Tageszulassungen’ – ten koste van de eigen rendabiliteit. Die zakte prompt met 4 procent, maar BMW bleef wel nummer één onder de premiummerken.

Dit voorbeeld bewijst hoe moeilijk de situatie op de Europese automarkt is geworden. Dat leert ook het hiernavolgend overzicht van de resultaten van enkele volumemerken op de Belgische markt: Seat (- 42,57%), Mitsubishi (- 34,02%), Honda (- 26,87%), Ford (- 26,15%), Toyota (- 26,10%), Renault (- 25,17%) en Volvo (- 21,56%). Er zijn gelukkig ook uitschieters in de positieve zin. Zo steeg de verkoop van Chevrolet met 16,87% terwijl Land Rover en Jaguar vooruitgingen met respectievelijk 76,38 en 30,64%. In het geval van LandRover is dat opmerkelijk resultaat te danken aan het groot succes van de Evoque die eind 2012 werd verkozen tot de Belgische 4×4 van het Jaar.

Trends voor 2013 Hoewel de klemtoon in een onpaar jaar op lichte bedrijfsvoertuigen en vrijetijdsauto’s ligt, zijn de meeste merken present met hun compleet modellenaanbod. De trends voor 2013 zijn duidelijk herkenbaar: nieuwe rij-assistentiesystemen verhogen de veiligheid en het comfort, de dieselmotoren maken plaats voor kleinere en zuinige benzinemotoren die minder CO2 uitstoten, de compacte SUV is in opmars en dat geldt ook voor de hybridetoepassingen. De doorbraak van de elektrische auto, die laat nog even op zich wachten. Wij zien ook dat het navigatiescherm stilaan verandert in een tabletcomputer. Sommige constructeurs pakken zelfs uit met een eigen appstore, specifiek voor de auto.

Kopen en cashen
Of de vloedgolf aan kortingen de autoverkoop in ons land opnieuw in een stroomversnelling zal brengen, wie zal het zeggen? Het consumentenvertrouwen bevindt zich op een historisch dieptepunt, maar misschien is dat hét moment om te investeren in een nieuwe auto. Zoveel is zeker: wie nu koopt, doet een uitstekende zaak. Op voorwaarde dat hij de korting niet meteen opsoupeert aan verborgen verleiders in de vorm van in leuke gadgets en accessoires.

Urbain Vandormael

Partner Content