Zo wordt u slanker op restaurant

02/10/14 om 14:04 - Bijgewerkt om 14:04

Bron: Knack

Op dieet maar toch zin om op restaurant te gaan? Reserveer dan een tafeltje bij het raam. Of hoe een bepaalde omgeving u slanker kan maken.

Zo wordt u slanker op restaurant

Denk goed na voor u een tafeltje kiest. © iStock

Voedingsexpert Brian Wansink, auteur van het baanbrekende boek 'Hap Slik Weg' beweert in zijn nieuw boek, 'Slim By Design', aan de hand van een studie van 27 restaurants verspreid over de Verenigde Staten dat waar u zit in een eetgelegenheid een invloed kan hebben op de hoeveelheid calorieën die u opneemt. Zo maken mensen die op goed verlichte plaatsen zitten, zoals bijvoorbeeld een tafeltje bij het raam, een gezondere menukeuze dan mensen die een tafeltje in een donker hoekje uitkiezen.

De onderzoekers brachten de indeling van elk restaurant in kaart en bestudeerden vervolgens hoe de menukeuze van de restaurantbezoekers gerelateerd was aan de plaats waar ze zaten. De resultaten waren veelzeggend: de mensen die het verst van de deur zaten, aten het minst aantal salades en bestelden vaker een dessert. Zij die op een donkere plaats zaten, aten calorierijker voedsel en bestelden er meer van, terwijl gasten die aan hoge bartafels zaten meer salades en minder desserts bestelden.

'Hoe donkerder het is, hoe onzichtbaarder je je mogelijk voelt en je dus geneigd bent om meer te eten', legt professor Wansink uit in het boek. 'Het zien van zonlicht, mensen en bomen maakt je daarentegen bewust van hoe je eruit ziet en zet meer aan om een slaatje te bestellen.'

Blijf ook weg van een televisiescherm in een restaurant, waarschuwt Wansink. Hoe dichter uw tafeltje zich in de buurt van een scherm bevindt, hoe meer gefrituurd voedsel er wordt besteld. Andere raadgevingen zijn: ga met uw rug naar het buffet zitten, als het restaurant dat heeft, en kauw het voedsel zo'n 15 keer per hap.

5 tips om gezondere keuzes te maken op restaurant

- Ga zo ver mogelijk van de keuken of de bar zitten

- Kies een tafeltje op een goed verlichte plaats

- Kies voor een hoge bartafel in plaats van een gezellig tafeltje met zeteltjes

- Vermijd televisietoestellen

- Eet traag. Vraag de ober om eetstokjes te brengen

Lees meer over:

Onze partners