'Wie spinazie eet, voorkomt verkeersongelukken'

12/03/14 om 09:13 - Bijgewerkt om 09:13

Verkeersongevallen kunnen vermeden worden door spinazie te eten. Althans dat schrijven Nederlandse onderzoekers in hun onderzoek onder de titel: 'Eating to stop'. Maar is het waar?

'Wie spinazie eet, voorkomt verkeersongelukken'

Spinazie © Reuters

Op zich een leuk onderzoek, daar niet van, maar de Leidse onderzoekster, Lorenza Colzato en haar collega's laten zich toch op sleeptouw nemen door hun eigen enthousiasme. Zoals dat gaat, voerden vrijwilligers tests uit. Ze moesten naar een beeldscherm kijken en telkens als er een groene pijl verscheen, zo snel mogelijk een knop indrukken. Maar wel die knop die overeenkwam met de richting van de pijl. Bij een rode pijl moesten ze niets doen.

De deelnemers kwamen twee maal naar het lab. Elke keer kregen ze wat sinaasappelsap al dan niet met tyrosine er doorheen geroerd. Wanneer wel en wanneer niet, dat wisten ze niet, maar na het drinken van het sap met tyrosine presteerden ze wel beter op de stoptaak. "Tyrosine bevordert voor het vermogen om een activiteit bliksemsnel te stoppen," besluit Colzato uit deze test en daar kan je weinig tegen in brengen.

Maar dan komt het. Op de nieuwssite van de Universiteit Leiden lees je: "Plots rent een spelend kind de weg op. Remmen! Wie net spinazie of eieren heeft gegeten, reageert sneller in zo'n situatie, dankzij het aminozuur tyrosine in deze en andere voedselproducten", klinkt het. En dat is wel een hele grote sprong vooruit.

Geen mirakelstofje

Maar keren we even terug naar het stofje waar het allemaal om draait: tyrosine. Dit aminozuur is een bouwsteen voor eiwitten, hormonen en zenuwsignaalstoffen. Wie er niet genoeg van opneemt, kan bijvoorbeeld te weinig dopamine aanmaken wat onder meer tot depressie en apathie kan leiden. Dat klinkt angstaanjagend, maar is het niet, want we eten meer dan voldoende eiwitten en eiwitrijke producten zijn goede bronnen van tyrosine.

Melkproducten bijvoorbeeld, maar ook vlees, gevogelte, vis, zeevruchten en plantaardig voedsel zoals peulvruchten, tarwekiemen, havervlokken, amandelen, pecannoten, pompoenpitten, avocado's, enzovoort. Wie een beetje gevarieerd eet, voldoet ruim aan zijn dagelijkse behoefte.

En dan?

En dat zorgt nu net voor verwarring. Want Colzato stelt dat die hoeveelheid toch te weinig is. Met meer zou jou nog beter doen. Maar hoeveel meer is dat dan? Zou je dan voor elke rit met de wagen eerst wat tyrosine moeten snuiven of wat bonen, eieren of vlees moeten eten? En hoelang van te voren? En wat met lange ritten, want hoe lang houdt het effect aan? Je ziet massa's vragen waarop je geen antwoord krijgt en dat zit er nu net fout in dit onderzoek. De vrijwilligers presteerden beter op een test in een laboratorium en dat is het enige wat je uit dit onderzoek kan en mag besluiten.

Al de rest over vermeden ongevallen in het verkeer is onzin. Het is een leuk verhaaltje dat Colzato en haar collega's even wereldwijd in 'the picture' bracht en dat is waarschijnlijk waar het allemaal om draait. Goede verkopers die Nederlanders.

Lees meer over:

Onze partners