'Wie flessenwater drinkt, is zot'

15/06/12 om 16:20 - Bijgewerkt om 16:20

'Wie flessenwater drinkt, is zot,' zo zegt Luc Asselman, de voorzitter van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW).

'Wie flessenwater drinkt, is zot'

© Thinkstock

"Wie flessenwater drinkt, is zot." Aan het woord is Luc Asselman, de voorzitter van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW). De prijs is een veelvoud van die voor kraantjeswater en de kwaliteit is dezelfde, redeneert Asselman. Op een persconferentie over het jaarverslag hintte hij evenwel op prijsverhogingen.

Gezinnen verbruiken in vergelijking met tien jaar geleden aanzienlijk minder drinkwater. Dat dalende verbruik, gecombineerd met drinkwatertarieven die niet stijgen in lijn met de index, weegt op de omzet van de VMW. Bovendien stijgt ook het aandeel van het gratis water - 15 kubieke meter per gezinslid - dat de klanten krijgen.

Asselman gaf te kennen dat er vroeg of laat eens prijsverhogingen nodig zullen zijn. Probleem is dat de VMW voor tariefverhogingen langs de overheid moet passeren, en die houdt volgens de watermaatschappij geen rekening met bepaalde argumenten. De voorzitter wees bijvoorbeeld op een bijkomende voorziening van 10 miljoen euro om de pensioenen van de personeelsleden veilig te stellen.

Verdubbeling watertaks in Wallonië

Daarnaast werd de maatschappij geconfronteerd met een verdubbeling van de watertaks in Wallonië, die niet meteen doorgerekend kon worden in de tarieven. Een derde van het drinkwater van de VMW in Vlaams-Brabant komt uit Wallonië, en de belastingverhoging betekent een meerkost van 2,5 miljoen euro voor het bedrijf. Door deze en andere factoren sloot de VMW vorig jaar af met een verlies van 6,3 miljoen euro.

De VMW heeft niet als doelstelling winst maken, maar wil break-even draaien. Asselman haastte zich om te benadrukken dat de maatschappij "geen waterhoofd" is. "We hadden in 1987 nog 2.000 werknemers, tegen 1.462 momenteel. We hebben dus efficiëntiewinsten geboekt", illustreerde hij.

Sociaal tarief

Vorig jaar lanceerde de VMW nog het idee om een sociaal tarief in te voeren voor leidingwater. Aan de 15 kubieke meter gratis water per gezinslid zou niet geraakt worden. Het idee was om de vaste vergoeding op de factuur te verhogen voor de meeste klanten, maar een korting te geven voor de "sociale" klanten. Het dossier staat "on hold", zei Asselman. Het wordt besproken op Vlaams niveau.

De VMW levert water aan 2,6 miljoen klanten in 170 gemeenten in West- en Oost-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant. De maatschappij promoot al kraantjeswater als drinkwater, vooral bij jongeren. Dit jaar wil de VMW ook kansarmen sensibiliseren. (Belga/SD)

Onze partners