Wie beweegt, leeft langer

16/09/11 om 16:14 - Bijgewerkt om 16:14

Heerlijk nieuws: 15 minuten sport per dag voegt jaren toe aan je leven. Waar wacht je nog op?

Wie beweegt, leeft langer

© Thinkstock

Bewegen is behandelen, stellen steeds meer dokters en specialisten in bewegingsleer. Bewegen is een therapie voor heel veel ziekten. De mens is gemaakt om te bewegen. Om te lopen, zeggen anderen. Maar wat je ook doet, bewegen is goed voor het lichaam.

Drie jaar extra Een Taiwaneese groep onderzoekers volgde twaalf jaar lang meer dan 400.000 mannen en vrouwen en kwam tot een opmerkelijk besluit. Wie bewoog, leefde langer en moest daar zelfs nog niet eens heel veel voor presteren.

Volgens internationale richtlijnen moet je per week minstens 2,5 uur aan de slag om je gezondheid te verbeteren. Maar de Taiwanezen stelden vast dat 15 minuten per dag, of slecht 1,5 uur per week al volstond om het sterfterisico met gemiddeld 14 procent te doen afnemen. In tijd vertaald, kwam dat voor de Taiwanese burgers overeen met ongeveer 3 extra levensjaren.

Het onderzoek werd gepubliceerd in The Lancet.

Winst om van te genieten

Veel mensen denken dat de extra levensjaren toegevoegd worden aan het einde van hun leven, wanneer ze in hun ogen al oud en versleten zijn. Dat is zowel correct als fout.

Je leeft langer en dat wordt natuurlijk alleen duidelijk aan het einde van je leven. Maar dat betekent niet dat je 3 jaar langer kwijlend van achter een raam in een bejaardentehuis naar buiten zult zitten staren. Of 3 jaar langer in een rolstoel rondgevoerd moet worden. Neen, die jaren worden gemiddeld ook als actieve levensjaren gewonnen.

Mensen die veel bewegen, blijven fysiek en mentaal gemiddeld veel langer goed in orde. Ze genieten volop van hun leven. Pas wanneer er dan uiteindelijk toch sleet aan hun systeem optreedt, gaat het snel bergaf. Hun aftakeling verloopt sneller, maar vangt later aan en duurt korter. Ze zijn dus minder lang op de sukkel dan wie weinig of niet beweegt.

Wie nooit bewoog, wint het meest

Zetelhelden die weinig of niet bewegen, verzeilen vaak al vanaf hun 40ste al het hoekje waar de eerste gezondheidsklappen vallen. En daarna slepen ze zich vaak van de ene kwaal naar de andere terwijl hun gezondheid er alsmaar verder op achteruit gaat.

Het goede nieuws is echter dat zij net de grootste winst kunnen boeken met in vergelijking de kleinste inspanning. Elk extra moment van beweging geeft hun gezondheid een veel grotere boost dan die van een flink getrainde sporter. Wie nooit beweegt, wint bijna letterlijk bij elke extra stap wat gezondheid bij. De Taiwanezen tonen aan hoe een beetje inspanning je toch al een heel eind verder brengt.

Daarom, trek aan die schoenen, trek er op uit. Elke dag een beetje. En vooral, doe jezelf geen pijn en tracht ervan te genieten.

Jan Etienne, journalist Bodytalk

Onze partners