Wetenschap of verkoopsargument? Leven van de liefde en licht

breatharianisme © Gwen VanderStraeten

Ellen Greve lanceerde breatharianisme, de theorie dat een mens kan leven zonder te eten door zich uitsluitend met het licht te voeden… .

In de Bodytalk-rubriek ‘Non-Science’ tonen wetenschapsjournalisten hoe wetenschap soms misbruikt wordt als verkoopsargument. Gwen Vanderstraeten illustreert.

In de jaren negentig lanceerde Ellen Greve in het kader van de new-agebeweging de theorie dat een mens kan leven zonder te eten, door zich uitsluitend met het licht te voeden. Dat zou mogelijk zijn dankzij kosmische deeltjes die door de poriën van de huid dringen.

Deze extreme toepassing van de ‘bio-energetica’ (waar een flink aantal goeroes, die zichzelf therapeut noemen, geld uit slaan) wordt breatharianisme of inedia genoemd.

De geestelijke moeder van deze overtuiging, die zichzelf de naam Jasmuheen gaf, beweert dat ze al sinds 1993 geen vast voedsel meer eet, behalve nu en dan ‘om sociale redenen’. Om in dit opzet te slagen, moet men volgens haar eerst een procedure van 21 dagen doorlopen, een inwijdings- en zuiveringsritueel, dat begint met een hele week zonder eten of drinken. Dat dieet kon ze echter zelf niet volhouden toen ze tijdens een experiment dag en nacht werd gefilmd.

Het grote probleem is dat uitdroging op enkele dagen tijd het leven kan kosten, zoals sinds 1997 al bij 5 volgelingen is gebeurd. De gevolgen van een langdurig gebrek aan voeding zijn ook bekend. Toch blijft deze vrouw congressen en seminaries organiseren in Europa, natuurlijk met een mooi prijskaartje, en daarvan gaat geen cent naar de catering. (CM)

Lees ook: Wetenschap of verkoopsargument? Douchen met vitamine C om huid te detoxen

Lees ook: Wetenschap of verkoopsargument. De oorkaars doorgelicht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content