Weg met klassieke broodjes: tips voor een gezonde lunchbox

02/10/14 om 15:43 - Bijgewerkt om 15:43

Enkele sneetjes brood met wat kaas of ander beleg, ziedaar de doorsnee lunchbox. Vaak zit er nog wat zoetigheid bij en soms een stuk(je) fruit. Maar het kan zonder veel moeite veel gevarieerder, waardoor je gezonder de dag doorkomt.

Weg met klassieke broodjes: tips voor een gezonde lunchbox

Lunchbox © Istock

Boterhammendoos. Het klinkt wat ouderwets, maar het blijft een ideaal middel om je overdag van een gezonde en smakelijke hap te voorzien. En dus beter dan veel klassieke broodjes, die vaak overdreven rijk belegd zijn met mayonaise of andere sauzen en eieren of vlees, terwijl de groenten beperkt blijven tot een schamel blad sla en enkele schijfjes komkommer en tomaat. Laat ons eerlijk zijn: broodjes zijn oké voor af en toe, maar niet voor elke dag. Terwijl je met een klein beetje extra van je eigen boterhammen een rijke, gevarieerde en gezonde hap maakt. Die variatie is gemakkelijk aan te brengen, bijvoorbeeld met extra kruiden of groenten.

Verse sla

Een handige tip: zorg altijd voor wat kraakverse gemengde sla in huis (let op de versheidsdatum) of kweek zelf enkele soorten en groene kruiden. Dat mag gerust tussen de bloemen in de tuin of in potten op een balkon. Vers geplukt en voorzichtig gewassen gaan die sla en kruiden in een ruime bak gemakkelijk een kleine week mee in de koelkast.

Een flinke portie tussen de boterhammen maakt die niet alleen extra smakelijk, maar houdt ze ook heerlijk fris. De truc is een heel flinke stapel tussen de sneetjes leggen, de boterhammen stapelen en ze vervolgens samenpersen tussen de twee helften van je boterhammendoos. Wees gerust, het groen kan dit best hebben. Meestal kraakt het nog lekker tussen de tanden, zodat je met veel meer smaak eet.

Bewaar voor onderweg

Tip 2: versnijd de boterhammen in kleine porties voor tussendoortjes gespreid over de dag. Zo temper je het hongergevoel en eet je over de middag meestal ook wat minder. Bewaar enkele porties voor net voor je vertrek naar huis. Zo voorkom je dat je onderweg gaat snoepen want dat is geen goed idee omdat je dan altijd meer eet dan je van plan was. Bovendien kom je niet met een razende maag en een onhebbelijk humeur thuis aan.

Geen wit brood met choco

Tip 3: kies voor voedsel waar je enige tijd op moet kauwen en dat traag verteert, want beide verhogen het verzadigingsgevoel. Dus liever geen wit brood met choco of andere zoetigheden die het lichaam opjutten met snelle insulinepieken en vooral -dalen die de drang naar nieuwe zoetigheid opdrijven.

Laat om dezelfde reden ook de yoghurtpotjes liever aan de kant. Die bevatten vaak tweemaal meer energie dan frisdranken en zijn dus regelrechte energiebommen, ook al schilderen producenten ze graag af als ideaal gezondheidsvoedsel. Te mijden dus, tenzij je voor de natuurversie zonder suiker gaat, waaraan je eventueel ter plekke wat muesli toevoegt (zorg voor een voorraadje op je werk).

Eten is geen drank

Een fruitsmoothie kan ook, tenminste als je er zeker van bent dat het een integrale smoothie is, dus met alle vezels én de schil (als die eetbaar is, zoals bij appelen en peren). Voor kwetsbare vruchten zoals frambozen is een smoothie trouwens een ideale oplossing. Ook groentesmoothies of koude soepen zoals gazpacho zijn aanraders. Realiseer je ook, en dat geldt voor alle smoothies: dit is eten en geen drank. Want ze bevatten een flink pak energie.

Smakelijk.

Lees meer over:

Onze partners