Vrieskou geen reden om niet te sporten

24/01/13 om 16:03 - Bijgewerkt om 16:03

In de frissere lucht raak je gemakkelijker je overtollige warmte kwijt, en dat is minder belastend voor het hart.

Vrieskou geen reden om niet te sporten

Het kan dan Siberisch koud lijken, dat mag geen reden om niet buiten te gaan sporten. Op voorwaarde dat je je sportkledij weet aan de passen aan het wisselvallige weer.

Heel wat sporters vinden het weer dezer dagen te guur. Nochtans zijn koude periodes ideaal om aan duursport te doen: in de frissere lucht raak je gemakkelijker je overtollige warmte kwijt, en dat is minder belastend voor het hart. Belangrijk is wel dat je toch voldoende warmte produceert, en dat je kledij het toelaat om het warmteoverschot kwijt te raken zonder af te koelen. Koude is ook een kwestie van persoonlijke appreciatie en gewenning. Sommige mensen zijn koudegevoeliger dan andere, waarom precies is niet bekend.

Tragere spieren, tammer brein

Koude tast je bewegingen aan. Het maakt je stram, want koude spieren werken niet goed. Ze produceren minder kracht en reageren minder snel, onder meer door een tragere werking van de zenuwen en de verstijving van de weefsels. Vooral snelle bewegingen lijden daaronder. Hoe feller de afkoeling, hoe sterker dat effect. Ook mentale prestaties, zoals waakzaamheid, concentratie en redeneervermogen, nemen af door de koude. Je doet langer over het nemen van beslissingen. Dat vergroot het risico op ongevallen bij het sporten, dat vaak bliksemsnelle reacties vereist. Daarom is het goed om bij koud weer wat meer tijd te nemen om je lichaam op bedrijfstemperatuur te brengen. Een aparte opwarming is bij lopen en fietsen niet nodig, zolang je maar niet volle gas van start gaat.

Gewapend met laagjes

Onderkoeling neemt in ons vochtig mild winterklimaat zelden bedreigende vormen aan. Sneeuwstormen komen hier haast niet voor en België is op enkele streken na te overbevolkt om ernstig geïsoleerd te geraken. We moeten de risico's van sporten in de winter dus niet overdrijven. Het gaat eerder om ongemakken.

Ons weer is ook erg wisselvallig. Dat betekent dat we voortdurend moeten anticiperen. Nochtans doen veel sporters dat niet. Ze trekken steevast hun standaardstel winterkleren aan. Het is nuttig om te beschikken over een assortiment van kort en lang ondergoed en dunne en dikke trainingsbroeken, zodat je je outfit in lagen kan opbouwen en optimaal kan aanpassen aan de omstandigheden.

Fietsers kopen naast een lichte zomerhelm bijvoorbeeld ook een gesloten allround helm die de oren warm houdt. En overschoenen in extra isolerend neopreen die de voeten beschermen tegen kou en vocht.

Weetjes voor een wintertocht

Vertrek als je buiten gaat sporten iets te fris gekleed. Als je warm ingeduffeld start, krijg je het na een tijdje te warm en loop je het risico bezweet te raken en fel af te koelen als je stilstaat of iets uittrekt. Het is beter een extra kledingstuk aan te trekken mocht het kouder worden of mocht je het toch niet warm genoeg krijgen. Let op voor vermoeidheid aan het einde van een lange wintertocht, zoals een wandeling in de diepe Ardense bossen, want dan wordt het moeilijker om je temperatuur op peil te houden.

Vermoeide spieren kunnen niet meer zo hard werken en produceren minder warmte. Een extra kledingstuk komt dan van pas. Wat ook helpt is warme drank, druivensuiker of andere snelle koolhydraten. Alcohol is uit den boze. Vertrek op het strand of langs een kanaal liefst tegen de wind in, want dat vraagt meer van je krachten, en die zijn dan nog voorradig. Wind in de rug bij terugkeer voelt niet alleen minder koud aan, het maakt de laatste loodjes ook lichter. Vertrek je toch met de wind mee, dan loop of fiets je vaak verder dan je denkt en wacht de zwaarste inspanning bij de terugkeer.

Jan Etienne, Bodytalk

Lees meer over:

Onze partners