'Voedingssupplementen zorgen voor hoger sterfterisico na menopauze'

12/10/11 om 16:26 - Bijgewerkt om 16:26

Vrouwen na de menopauze die vitaminen- en mineralensupplementen innemen, lijken een hoger risico te lopen op overlijden.

'Voedingssupplementen zorgen voor hoger sterfterisico na menopauze'

© Reuters

De opvolging van bijna 39.000 oudere Amerikaanse vrouwen gedurende een 20 jaar legde een verband bloot tussen de inname van supplementen en het risico op overlijden. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in de Archives of Internal Medicine.

Vrouwen die extra vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, zink en koper of multivitaminenbereidingen innamen liepen gemiddeld tot 45% meer kans om te overlijden. Calciumsupplementen gingen gepaard met een lager sterfterisico.

Dat vrouwen die deze supplementen innemen vroeger overlijden, betekent niet noodzakelijk dat de supplementen ook de doodsoorzaak zijn, maar het zet op zijn minst tot nadenken aan.

Ongezond bijgeloof

Een gezonde voeding brengt alle voedingsstoffen aan die we nodig hebben voor onze gezondheid. Voedingstekorten zijn in onze streken extreem zeldzaam bij mensen die zich ietwat gezond voeden.

Maar toch wantrouwen veel mensen onze voedingsmiddelen. Ze zijn, in de war gebracht door praatjesmakers allerhande, ervan overtuigd dat ze extra vitaminen en mineralen nodig hebben om hun vergiftigd lichaam gezond te houden of te maken.

Heel veel mensen zijn al even stellig overtuigd dat extra vitaminen en mineralen totaal ongevaarlijk zijn en ze ons alleen maar kunnen helpen. Maar er duiken geregeld aanwijzingen op voor het tegendeel. Supplementen kunnen onze gezondheid ook schaden.

Minder is beter

Natuurlijke, ongeraffineerde voedingsmiddelen bevatten een veel rijker gamma aan micronutriënten dan welk supplement ook. Eén hap uit een ongeschilde appel brengt bijvoorbeeld veel meer antioxidanten aan dan 1 tablet vitamine C, zowel in hoeveelheid als in verscheidenheid. Je wint dus 2 keer met de hap uit het verse fruit.

Supplementen brengen slechts één of hooguit enkele stoffen aan, waardoor ze een groter risico inhouden op overdosering en de verstoring van evenwichten.

Alleen voor zieke mensen

Er is voor de meeste mensen geen reden om supplementen in te nemen. Dat is uitsluitend zinvol voor mensen met aandoeningen die het gevolg zijn van bewezen voedingstekorten.

Vers fruit, verse groenten en ongeraffineerde voedingsmiddelen zoals volle granen, peulvruchten, noten enz. zijn een veel betere investering voor je gezondheid dan welk samenraapsel van supplementen ook.

Jan Etienne / Bodytalk Volg Knack/gezondheid op Facebook

Onze partners