Verrassende manieren waarop werkgevers u harder laten werken

08/09/14 om 19:09 - Bijgewerkt om 19:11

Heeft uw bedrijf een clean desk-beleid? Dan is dat niet alleen om het er allemaal wat mooier uit te laten zien.

Verrassende manieren waarop werkgevers u harder laten werken

© iStock

De kantoren van vandaag zijn - zonder dat we het vaak beseffen - gevuld met kleine hulpmiddeltjes die de productiviteit van het personeel moeten opdrijven. Een overzicht:

Lawaai

Journalisten van de Britse krant The Times keken onlangs vreemd op toen uit enkele speakers het geluid van ouderwetse typemachines weerklonk. Het was een manier van hun werkgever om de productiviteit op te drijven. Volgens onderzoek blijkt immers dat extra lawaai het energieniveau van de journalisten doet toenemen en hen aanzet om hun deadlines op tijd te halen.

Clean desk

Bij een ander nieuwsmedium, Tatler, geldt dan weer een clean desk-beleid. Het ziet er niet alleen netjes uit, maar uit onderzoek blijkt ook dat meer ruimte op het bureau tot een toename van de productiviteit kan leiden met maar liefst 30 procent.

Stimulerende geuren

Bedrijven proberen hun werknemers ook beter te laten presteren door bepaalde geuren te verspreiden. De geur van lavendel is bijvoorbeeld rustgevend, verlaagt het stressniveau en vermindert het absenteïsme, terwijl een vleugje citroen en grapefruit na de lunch werknemers stimuleert tijdens de namiddagdip.

Dokter op kantoor

Een permanente dokter in het bedrijf is dan weer niet alleen handig voor wanneer u zich wat slapjes voelt, maar de aanwezigheid van een arts zou ook het ziekteverzuim tegengaan.

Loopbandbureau

Volgens de Amerikaanse universiteit van Minnesota hebben loopbanddesks naast gezondheidsvoordelen ook een impact op de werkprestaties. Zelfs Victoria Beckham waagde zich al - mét torenhoge hakken - op een exemplaar en was enthousiast.

Middagdutje

Na al dat wandelen zullen heel wat werknemers even will gaan liggen. Volgens onderzoek zou de werkgever dat maar beter aanmoedigen. Een namiddagdutje zou een geweldige manier zijn om werknemers te motiveren. Een studie van de University College London beweert dat een dutje van tussen de 30 en 90 minuten in de namiddag ideaal is om de batterijen snel terug op te laden.

De Google-manier

Maar de échte werkplaatsrevolutie vindt momenteel plaats in het Amerikaanse Silicon Valley. Met glijbanen, spelletjesmachines en snoepgoed heeft het kantoor van internetgigant Google veel weg van een pretpark. Dergelijke frivoliteiten zijn niet alleen bedoeld om de beste krachten aan te trekken. Volgens experts zouden werknemers die van hun omgeving houden ook harder werken. Gelukkige werknemers zijn immers productiever, creatiever en genereren een grotere verkoop. Ze melden zich ook minder ziek. Laat die glijbaan maar komen, chef!.

Lees meer over:

Onze partners