Veganistisch dieet: 'Hot in Hollywood'

19/04/12 om 16:03 - Bijgewerkt om 16:03

Het veganisme is een hype in Hollywood. Dagelijks kiezen meer en meer Amerikaanse beroemdheden voor een veganistische levensstijl.

Veganistisch dieet: 'Hot in Hollywood'

© Reuters

Waarom zijn deze Hollywood-sterren zo'n fan van het veganisme? De veganistische levenswijze wordt geassocieerd met een slanke, fitte en gezonde levensstijl. Het correct toepassen van het dieet kan namelijk gewichtsverlies tot gevolg hebben.

Wat houdt het dieet in?

Het veganisme wordt dikwijls verward met het vegetarisme. Dit is echter een misvatting. Vegetariërs consumeren geen vlees, vis en gevogelte. Terwijl veganisten nog een stapje verder gaan en alle producten afkomstig van dieren vermijden. Dit kan heel ver gaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gelatine, honing, zuivelproducten (melk, kaas, yoghurt ...) en eieren. Deze producten zijn namelijk afkomstig van dieren en dus niet toegelaten in het veganisme. Bovendien eten veganisten over het algemeen ook geen producten die worden vervaardigd met behulp van dierlijke producten. Geraffineerde suiker, bepaalde soorten wijn en snoepjes zijn voorbeelden hiervan.

Er zijn heel wat redenen waarom veganisme zo populair is. Het dierenleed willen tegengaan speelt zeker een belangrijke rol, maar ook het gewichtsverlies is een enorme motivatie. Omdat een veganistisch dieet je maaltijdkeuzes behoorlijk beperkt, resulteert het echter wel vaak in gewichtsverlies. Door het mijden van dierlijke producten krijg je doorgaans minder (verzadigde) vetten en calorieën binnen. Vaak worden deze dierlijke producten vervangen door natuurlijke producten zoals fruit, groenten, bonen, peulvruchten, zaden, pitten, noten en volle granen. Eet je echter geen dierlijke producten, maar wel een heleboel chips en gebak... dan val je logischerwijs niet snel af. Een veganistisch dieet is dus niet altijd een zekerheid tot een gezondere levensstijl.

Voor- en nadelen aan het dieet? Indien het veganistische dieet juist wordt uitgevoerd, kan dit diverse gezondheidsvoordelen tot gevolg hebben. Namelijk een positief effect op de bloedsuikerspiegel, een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, het voorkomen van diabetes type 2, een verlaagde kans op voedselintoleranties en een verbetering van de stoelgang.

Uiteraard is er ook een nadeel aan het dieet verbonden. Het niet consumeren van dierlijke voedingsmiddelen kan een tekort aan eiwitten, vitamines of mineralen veroorzaken.

Jolien VandenboschJolien Vandenbosch is voedings-en dieetdeskundige.

Lees meer over:

Onze partners