'Veel antioxidanten geen wapen tegen dementie'

21/02/13 om 06:10 - Bijgewerkt om 06:10

Hoewel antioxidanten erom bekend staan een ouder wordend brein te beschermen, blijken de meeste geen enkel nut te hebben tegen dementie en beroertes.

'Veel antioxidanten geen wapen tegen dementie'

Extra veel voedsel met antioxidanten eten om de kans op dementie of een beroerte te verkleinen, heeft nauwelijks zin. Dat blijkt uit internationaal onderzoek onder ruim 5.000 Nederlanders dat werd gepubliceerd in wetenschapsblad Neurology.

Antioxidanten zijn er in verschillende soorten en zitten in onder meer groenten, fruit en noten. Ze neutraliseren bepaalde slechte stoffen in het lichaam die bijvoorbeeld kanker en ouderdomskwalen kunnen veroorzaken. Hoewel antioxidanten erom bekend staan een ouder wordend brein te beschermen, blijken de meeste dus geen enkel nut te hebben tegen dementie en beroertes.

De wetenschappers bestudeerden het eetpatroon van 5395 Nederlanders van 55 jaar en ouder, die 14 jaar lang gevolgd werden. In die periode kregen 599 van hen de diagnose dementie en hadden 601 hun eerste beroerte. Op hersenscans was echter geen enkele link te zien tussen de hoeveelheid antioxidanten in hun vroegere dieet en de nog werkende cellen in het brein.

Bepaalde soorten antioxidanten wel degelijk goed voor brein

Toch denkt de Amerikaanse hoofdonderzoeker Elisabeth Devore uit Boston niet dat álle antioxidanten compleet nutteloos zijn in de strijd tegen ouderdom. "Uit andere onderzoeken blijkt dat bepaalde soorten antioxidanten wel degelijk goed zijn voor het brein. Extra inname van vitamine E vermindert bijvoorbeeld het risico op dementie, net als vitamine C de kans op een beroerte verkleint."

Haar onderzoeksresultaten maken het eten van voldoende groente en fruit niet ineens minder belangrijk. "Maar als je jezelf echt specifiek tegen dementie en beroertes wilt wapenen, moet je meer vitamine E en C innemen." Vitamine E zit in onder meer spinazie, boerenkool, amandelen en rode peper. Vitamine C is te vinden in donkere bladgroenten, papaja's, sinaasappels en aardbeien. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners