Vaker zwanger is goed voor het hart
woensdag 07 december 2011 om 16u40
Vrouwen die minstens 4 maal zwanger waren, lopen ongeveer 35 procent minder risico om van een hart- of vaatziekte te sterven dan vrouwen die nooit een kind verwacht hebben.

© Thinkstock
Zwangerschappen zijn zwaar voor het lichaam van een vrouw, maar voor het hart lijken ze een bonus op te leveren. Het mechanisme achter die bonus is nog niet achterhaald.
De onderzoekers halen beschermende effecten van zwangerschapshormonen aan als mogelijke verklaring, maar evengoed de extra sociale steun en bindkracht die vaak met het krijgen van kinderen samenhangen. Hoe meer kinderen, hoe meer kleinkinderen en hoe groter de familie, waardoor deze vrouwen goed omringd blijven wanneer ze oude worden. Maar misschien komt het ook omdat vrouwen die 4 kinderen op de wereld kunnen zetten, nu eenmaal gezonder zijn en steviger toegerust om het leven aan te kunnen.
“Hartaandoeningen zijn nog altijd één van de belangrijkste doodsoorzaken voor vrouwen,” vertelt onderzoekster Donna Kritz-Silverstein van de Universiteit van Californië in San Diego, “en het verband tussen zwangerschap en sterfte door een hartaandoening bleek nog maar nauwelijks onderzocht te zijn.”
Rancho Bernardo
Silverstein analyseerde de gegevens van 1300 vrouwen uit Rancho Bernardo in Zuid-Californië. Rond 1985 vroegen onderzoekers hen hoe vaak ze zwanger waren geweest en hoeveel kinderen ze ter wereld hadden gebracht. De meeste vrouwen waren op dat ogenblik vooraan in de 70 en de onderzoekers volgeden hen daarna nog 19 jaar lang.
Vrouwen die minstens 4 maal zwanger waren geweest liepen ongeveer 35 procent minder kans om aan een kwaal van hart en bloedvaten te sterven. Voor alle andere doodsoorzaken was er echter geen verschil.
Het onderzoek verscheen online in het wetenschappelijke tijdschrift Fertility and Sterility.
Jan Etienne, Bodytalk
Reacties
Goed voor het hart, maar slecht voor de levenskwaliteit...van de rest van de wereld! Stop met dat blindweg voortplanten! We zijn met te veel!
Misschien is het gewoon omdat deze vrouwen heel wat jaren de pil niet gebruikt hebben en er dus de nefaste gevolgen niet van moeten ondergaan. De meeste wetenschappelijke studies wijzen er inderdaad op dat het gebruik van de hormonale pil de kans op hart- en vaatziekten bij de vrouw met 500% verhoogt.
Reageer
Opgelet: Het is niet mogelijk om anoniem te reageren. Uw loginnaam zal bovenaan uw reactie verschijnen.
Om een reactie te plaatsen, dien je geregistreerd te zijn:
Mensen
- Strauss-Kahn opnieuw op vrije voeten
- Toestand prins Friso blijft onveranderd
- DSK nog altijd in voorhechtenis
- ‘Een op de tien levensdelicten wordt door vrouwen gepleegd’
Technologie
- Een social media plakboek met Storify
- Baby, you can map my car
- Hipstamatic
- Verbluffend interactief Koreaans pretpark
Wetenschap
- Deeltjes sneller dan licht door slechte aansluiting computer
- Hilarische creationistische analyses
- Astrofysici ontdekken nieuw type planeet
- Slaapduur is genetisch bepaald
Cultuur
- Museumdirecteur Robert Hoozee van Gentse MSK overleden
- CAMPO bekroond én afgekeurd
- Landschapsfoto’s Bart Michiels brengen oorlogsverleden tot leven
- Kulturama splitst op in drie festivals
Buitenland
- Romney wil personenbelastingen verlagen met 20 procent
- Acht lijken uit Costa Concordia gehaald
- Europa bekritiseert Duitsland voor chirurgische castratie
- Balans Syrische repressie: al 7.600 doden
Economie
-
MIVB heeft nood aan 335 extra bussen

-
Speculatie over Option-deal met Microsoft

-
Bedrijfsklimaat klaart op dankzij verwerkende nijverheid

-
Aantal huurders dat sociale woning koopt daalt








