Transcendente meditatie verlaagt verhoogde bloeddruk

10/10/11 om 16:37 - Bijgewerkt om 16:37

Tijd om stilte te maken in de ziel, want mentale stress draagt bij tot een verhoogde bloeddruk, ook al op jonge leeftijd. Transcendente meditatie wijst de weg.

Transcendente meditatie verlaagt verhoogde bloeddruk

© Reuters

In ons land hebben ongeveer 2 miljoen mensen of 20% van de bevolking een verhoogde bloeddruk. Die extra druk is een belangrijke oorzaak van aandoeningen van hart en bloedvaten, waaronder beroertes, hersenbloedingen, infarcten, hartfalen, enz. Van een verhoogde bloeddruk merk je niets. Hij wordt dan ook een 'stille doder' genoemd.

Stress jaagt op

Stress van psychologische spanningen, zoals angst, ergernis en vijandige of depressieve gevoelens prikkelt bepaalde hersencentra die vervolgens via zenuwbanen en de afscheiding van stresshormonen de bloedvaten doen samentrekken waardoor de bloeddruk stijgt. En geen klein beetje want hun weerslag op de bloeddruk komt overeen met die van overgewicht of fysieke inactiviteit. Stress is dus een belangrijke factor bij een verhoogde bloeddruk.

Meditatie ontspant

De American Journal of Hypertension bracht enkele jaren geleden enkele papers over het effect van meditatie op de bloeddruk.

Sanford Nidich onderzocht 298 universiteitsstudenten opgesplitst in een groep die leerde mediteren en een controlegroep. Bij de mediterende studenten was er een klein positief effect. Eigenlijk niet de moeite.

Bij de studenten met een verhoogde bloeddruk was het effect veel sterker. Hun onder- en bovendruk (diastolische en systolische bloeddruk) daalden over 3 maanden met 2,8 en 5 punten (of millimeter/kwik zoals de bloeddruk normaal in medische termen uitgedrukt wordt).

In de controlegroep was de bloeddruk ondertussen licht opgelopen, wat het verschil tussen beide groepen nog groter maakt.

Sterker dan geneesmiddelen Deze resultaten kwamen haast perfect overeen met wat James Anderson een jaar voordien in hetzelfde tijdschrift publiceerde. Hij noteerde dalingen van 3,2 en 4,7 millimeter/kwik.

Dat zijn indrukwekkende resultaten, want de meeste andere behandelingen, inclusief geneesmiddelen, leveren afzonderlijk veel minder op.

Het bevestigt de belangrijke rol van stress voor de verhoogde bloeddruk.

Eenvoudig en veilig

Extra argumenten pro meditatie zijn de veiligheid en de eenvoud van de techniek. Geneesmiddelen, de meest gebruikte therapie bij een verhoogde bloeddruk, geven zeer vaak ongewenste effecten. Een reden waarom veel mensen er na een tijdje mee stoppen.

Meditatie brengt rust over hart en geest, en dat mag je best letterlijk nemen. Het hart gaat trager slaan en de concentratie van stresshormonen daalt meetbaar. Het vraagt wat doorzetting, maar wie volhoudt, voelt zich na enige tijd rustiger en meer ontspannen.

Meditatietechnieken kan je vrij snel aanleren. Er is voldoende literatuur voorhanden en er worden overal in het land lessen georganiseerd. Sommige duur, andere voor een eerlijke prijs. Soms word je ook bestookt met wereldbeschouwelijke uitspraken van verlichte geesten, maar er is geen bewijs dat deze iets extra toevoegen aan de meditatie. Die kan je dus rustig over je heen laten gaan.

Als richtlijn geldt dat je 2 maal per dag 20 minuten hoort te mediteren in een rustige zithouding met de ogen gesloten.

Jan Etienne / BodyTalk

Lees meer over:

Onze partners