Tips om zoutgebruik te minderen

22/05/14 om 11:54 - Bijgewerkt om 11:54

De Belg verbruikt gemiddeld 8 tot 10 gram zout per dag. Dat is dubbel zoveel als de Hoge Gezondheidsraad aanbeveelt: maximaal 5 gram per dag.

Tips om zoutgebruik te minderen

© Thinkstock

De Belg verbruikt gemiddeld 8 tot 10 gram zout per dag. Dat is dubbel zoveel als de Hoge Gezondheidsraad aanbeveelt: maximaal 5 gram per dag. Die hoeveelheid komt overeen met 1 theelepeltje, waarvan driekwart verborgen zit in het voedsel dat we kopen. Etiketten op voedingswaren vermelden meestal het natriumgehalte, het ongezonde bestanddeel van zout. Dat is misleidend, want 1 gram natrium komt overeen met 2,5 gram zout (natriumchloride).

In een gemiddeld westers dieet levert het zoutvaatje 10 procent van de zoutconsumptie en is 15 procent afkomstig uit natuurlijk voedsel, tomaten bijvoorbeeld. Het meeste zout zit in bereide producten, zoals brood, vlees, kaas, chips, crackers en borrelnootjes, en in producten waarin je het niet meteen verwacht, zoals ontbijtgranen, koekjes, chocolade en groenten uit blik.

Tips om te minderen:

- Aan zoutarm moet je wennen: geef jezelf 3 weken om je zoutconsumptie af te bouwen.

- Halveer de hoeveelheid bouillonblokjes in soep en vervang door kruiden.

- Aan diepvriesgroenten wordt geen zout toegevoegd, aan groenten in blik en glas wel.

- Zogenaamd kruidenzout (spaghettikruiden, couscouskruiden...) bevat ook veel zout.

- Zeezout en fleur de sel bevatten evenveel natrium als keukenzout.

Lees meer over:

Onze partners