Tips om dementie te voorkomen

21/08/15 om 15:16 - Bijgewerkt om 15:22

Een derde van de patiënten met dementie had de ziekte kunnen voorkomen door gezonder te leven. Hier alvast vier tips.

Tips om dementie te voorkomen

Dementie © Istock

In Groot-Brittannië stijgt het aantal personen met aan dementie niet langer, schrijft The Independent op basis van een onderzoek van de universiteit van Cambridge. Wetenschappers geven dan ook toe dat dat dementie niet langer de snel groeiende epidemie is zoals ooit gevreesd.

Bovendien blijkt dat ongeveer een derde van de patiënten met dementie de ziekte had kunnen voorkomen door gezonder te leven en rekening te houden met risicofactoren, zoals roken, diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk.

1. Lichte beweging

Drie keer per week een rustige wandeling van 30 tot 40 minuten, zou al volstaan om dementiesymptomen te laten afnemen. Een onderzoek bij mannen en vrouwen van zestig tot tachtig jaar toonde aan dat enkele verkwikkende wandelingen per week de prefrontale cortex en de hippocampus vergroten. Dat zijn de hersendelen die verantwoordelijk zijn voor de cognitieve functies en het geheugen.

2. Stop met roken

Dat roken de oorzaak kan zijn van verschillende soorten kanker, ziekten van hart en bloedvaten en aandoeningen op de luchtwegen, is al langer bekend. Dat rokers vaker tekenen van dementie vertonen op latere leeftijd, bleef echter steeds onderwerp van discussie. Maar in 2010 verscheen een wetenschappelijke studie waaruit bleek dat zware rokers dubbel zoveel kans hebben om dementie te ontwikkelen.

3. Bescherm je hoofd

Verschillende studies tonen aan dat professionele boksers en oorlogsvetaren een groter risico lopen op dementie. Herhaaldelijke hersenschuddingen en hoofdwonden blijken dus een trigger voor de aandoening.

Onze schedel is lekker hard en in staat om stevige tikken op te vangen, maar onze hersenen zijn dat niet. Bart Depreitere, neurochirurg van het UZ Leuven beaamde eerder dat frequent door elkaar geschud worden niet optimaal is voor ons brein.

4. Eet spinazie, boerenkool en amandelen

Extra veel voedsel met antioxidanten eten om de kans op dementie of een beroerte te verkleinen, heeft nauwelijks zin. Dat blijkt uit internationaal onderzoek onder ruim 5.000 Nederlanders dat werd gepubliceerd in wetenschapsblad Neurology. Al denkt de Amerikaanse hoofdonderzoeker Elisabeth Devore uit Boston niet dat álle antioxidanten compleet nutteloos zijn in de strijd tegen ouderdom. 'Extra inname van vitamine E vermindert bijvoorbeeld het risico op dementie, net als vitamine C de kans op een beroerte verkleint.'

Vitamine E zit in onder meer spinazie, boerenkool, amandelen en rode peper. Vitamine C is te vinden in donkere bladgroenten, papaja's, sinaasappels en aardbeien. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners