‘Te weinig bijstand voor slachtoffers medische fouten’

© Thinkstock

De consumentenorganisatie Test-Aankoop vraagt een betere bijstandsregeling voor slachtoffers van medische fouten en betreurt dat het Fonds voor Medische Ongevallen nog steeds niet operationeel is.

Volgens de consumentenorganisatie Test-Aankoop moet er dringend meer aandacht komen voor slachtoffers van medische fouten. De consumentenorganisatie hekelt ook dat het Fonds voor Medische Ongevallen nog niet operationeel is. Dat moet een prioriteit van de nieuwe regering zijn.

Test-Aankoop voerde twee onderzoeken. Meer dan 550 Belgen gaven antwoord over de perceptie van patiëntenveiligheid en medische fouten. Bij een tweede vragenlijst antwoordden meer dan 440 mensen die dachten dat ze

tijdens de laatste tien jaar het slachtoffer waren geweest van een medische fout die leidde tot minstens één week pijn of afwezigheid van school of werk, of tot tijdelijke of langdurige invaliditeit en/of overlijden van hun familielid.

In de helft van de gevallen klagen de respondenten over hevige pijn en afwezigheid van school of werk. Bij ongeveer één op de drie leidde de medische fout tot langdurige invaliditeit. Voor de familieleden die overleden, zou dat in meer dan een kwart van de gevallen het gevolg zijn van een fout.

Zo’n 70 procent van zij die denken het slachtoffer geweest te zijn van een medische fout, ondernam verdere stappen. Zeven procent van hen stapt naar de rechter. Driekwart van de ondervraagden die de laatste tien jaar een rechtszaak startten, wacht nog steeds op de uitspraak over hun dossier, bijna één vijfde van hen wacht al minstens vijf jaar. Vaak haken mensen af omdat ze ontevreden zijn over de bijstand.

Het Fonds voor Medische Ongevallen is in 2010 in het leven geroepen maar is tot op de dag van vandaag nog steeds niet operationeel. De reden daarvoor is het uitblijven van een regering. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content