Studenten die meer slapen, halen betere resultaten

18/06/14 om 13:25 - Bijgewerkt om 13:25

Studenten die slecht slapen, behalen minder goede resultaten. Wie zeven uur slaapt in plaats van zes, haalt gemiddeld 1,7 meer punten op 20 voor elk examen.

Studenten die meer slapen, halen betere resultaten

Studeren © Getty Images/iStockphoto

De gemiddelde nachtrust optrekken van 6 naar 7 uur, zorgt gemiddeld voor 1,7 meer punten op 20 voor elk examen. Dat zeggen onderzoekers aan de UGent en KULeuven, die een enquête rond slaapkwaliteit onder 621 eerstejaarsstudenten aan de universiteit koppelden aan hun examenresultaten.

In totaal behaalde ongeveer 30 procent van de studenten een score van 5 op de "slaapkwaliteitsindex" (Pittsburg Sleep Quality Index), waardoor die als "slechte slapers" gelabeld worden.

Vrouwen scoorden hoger (35 procent) dan mannen (26 procent). Het geschatte effect op de studieresultaten werd uitgezuiverd door de socio-economische achtergrond en algemene gezondheidskenmerken die de studenten meegaven. "Studenten die over het algemeen een goede nachtrust kennen behalen, alle andere kenmerken gelijkhoudend, gemiddeld genomen betere examenresultaten", zegt dr. Stijn Baert (UGent). "Wie een standaardafwijking (en dus beduidend) boven de gemiddelde PSQI-score zit, haalt bijna een vol punt minder op 20 voor elk afgelegd examen."

Slaapkwaliteit

Verder blijkt dat het aantal uren effectieve slaapt meer een rol speelt dan de algemene slaapkwaliteit die men ervaart. "Wie een gemiddelde nachtrust van 6 uren kan optrekken naar een gemiddelde van 7 uren, wordt daarvoor beloond met gemiddeld 1.7 punten meer voor elk examen. Het spreekt echter voor zich dat het optimale aantal uren slaap verschilt van individu tot individu."

De onderzoekers verwijzen voor een verklaring naar eerdere studies, waaruit bleek dat slaap essentieel is voor de algemene gemoedstoestand en motivatie. "Bovendien optimaliseert een goede nachtrust de cognitieve prestaties op een directe manier: nieuwe kennis wordt tijdens de slaap geïntegreerd en verenigd met bestaande kennis", klinkt het. Het is daarbij vooral de REM-slaap die zorgt voor geheugenconsolidatie, en die concentreert zich in de tweede helft van de slaapperiode, waardoor minstens zeven uur slaap onontbeerlijk zijn. (Belga/AVE)

Lees meer over:

Onze partners