Stichting tegen Kanker lanceert campagne “Huidkanker Turbo 3000”

© iStock

Stichting tegen Kanker lanceert haar campagne “Huidkanker Turbo 3000” op de bussen en trams van Antwerpen, Brussel, Luik, Charleroi, Leuven, Hasselt, Brugge, Kortrijk, Namen, Bergen, Doornik & Louvain-la-Neuve – Ottignies. Bedoeling is de mensen te wijzen op de kankerverwekkende eigenschappen van de zonnebank.

“In het voorjaar gaan heel wat mensen onder de zonnebank. België blijkt bij de koplopers van het zonnebankgebruik in Europa te zijn. Maar het publiek schat de risico’s van zonnebankgebruik onvoldoende in, of kent ze gewoon niet. Er zijn nog te veel zonnebankcentra die misleidende reclame maken, waarmee ze consumenten aanzetten tot risicogedrag, en dus bijdragen tot de alarmerende stijging van het aantal huidkankers”, klinkt het. Het aantal nieuwe gevallen van huidkanker stijgt jaarlijks met 13 procent in België.

Er heersen nog te veel misvattingen rond zonnebankgebruik volgens de Stichting tegen Kanker

  • Een eerste misvatting is dat “met mate” bruinen onder de zonnebank niet schadelijk is. Er is echter geen enkele veilige drempel. Elke keer je onder de zonnebank gaat, verhoog je je risico op huidkanker.
  • Een tweede fabeltje is dat de zonnebank gezond is, want ze zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Maar het lichtspectrum van de zonnebank beschadigt je huid onherstelbaar. Een zonnebank is geen veilige bron van vitamine D.
  • Ten derde is er de mythe van het voorbruinen: een zonnebank zou een goede manier zijn om je huid voor te bereiden op de zomer. Een bruine huid geeft echter maar een bescherming vergelijkbaar met factor 2 tot 4, wat onvoldoende is.

De Stichting vraagt een verplichte registratie van en op termijn een verbod op zonnebankcentra.

Lees hier meer over zonnebankgebruik: Verbod op zonnebankcentra: feiten en fictie onder de lamp

Partner Content