Steeds meer jongens gameverslaafd

06/11/12 om 15:17 - Bijgewerkt om 15:17

Het spelen van online games mag dan een aantal positieve effecten hebben, waaronder het aanscherpen van coördinatievaardigheden, voor de meeste ouders van fervente gamers, is het veelvuldige computergebruik van hun kroost, vooral reden tot discussie en ongerustheid.

Steeds meer jongens gameverslaafd

© Thinkstock

Wie verslaafd is aan online games, kan voortaan terecht op de consultatie internetverslaving bij Mark Frederickx, psychotherapeut in het Psychiatrisch Centrum Broeders Alexianen te Tienen.

Mark Frederickx spreekt van een gameverslaving wanneer het fout loopt op minstens 1 van de volgende 3 terreinen: school/werk, identiteit en interactie met omgeving/ouders. In Nederland zou 3 tot 4 procent van de 10 tot 16 jarigen, bijna uitsluitend jongens, gameverslaafd zijn. Voor België bestaan geen cijfers, maar daar wordt aan gewerkt. In opdracht van de overheid onderzoeken de universiteiten van Namen en Leuven momenteel de omvang van het probleem in België.

Mannen met ballen

Het spelen van online games mag dan een aantal positieve effecten hebben, waaronder het aanscherpen van coördinatievaardigheden, voor de meeste ouders van fervente gamers, is het veelvuldige computergebruik van hun kroost, vooral reden tot discussie en ongerustheid. Niet alleen jongeren gamen, volgens Europees onderzoek ligt de gemiddelde leeftijd van de gamers in Europa rond de 27 jaar.

Het merendeel is man, wellicht omdat games vooral door mannelijke programmeurs ontwikkeld worden en de overgrote meerderheid van de populaire personages in computergames bestaat uit mannelijke helden. Jonge spelers identificeren zich graag met die heldhaftige personages. Bovendien ligt de nadruk van games op competitie, iets wat meisjes minder aanspreekt.Tachtig procent van alle games bevat verschillende vormen van geweld en meer dan de helft bevat gewelddadige acties tegen menselijke personages. Realistisch geweld komt voor in 68 procent van de games. De fascinatie voor geweld is vooral bij adolescenten groot en neemt af bij het ouder worden.

Vluchten uit de werkelijkheid

Online games kan je spelen met meerdere spelers tegelijk. De sociale interactie met andere gamers tijdens het spel maakt het spel nog aantrekkelijker. Het draagt ook bij tot excessief gebruik: je maakt online afspraken die je hoort na te komen, anders speel je niet meer mee. Bij excessief gebruik gaat het gamen het leven beheersen. De speler heeft games nodig om zich goed te voelen. De schadelijke gevolgen voor de speler hebben niet zo zeer met het gamen zelf te maken, maar met het gebrek aan tijd dat zo ontstaat voor andere belangrijke zaken, zoals school, werk, vrienden, relaties en familie.

Excessief gamegebruik is vaak een vorm van escapisme: even vluchten uit de rauwe of saaie werkelijkheid. Vergeleken met de mogelijkheden die games bieden, is het leven voor sommigen een onplezierige, betekenisloze bedoening geworden. De beste manier voor een verslaafde om zich aan de impuls tot spelen te onttrekken, is de aandacht op andere zaken richten.

Test

Gameverlaafd en -18 jaar: gameverslaafd? Doe de test.

Gameverslaafd en +18: gameverslaafd? Doe de test.

Marleen Finoulst, Bodytalk

Lees meer over:

Onze partners