Sporten voor het ontbijt: efficiënte manier om extra kilo's te verliezen?

27/04/15 om 13:43 - Bijgewerkt om 13:42

Een heleboel mensen sport om wat extra kilo's kwijt te raken. Maar wat is eigenlijk het beste moment om te bewegen: is sporten voor het ontbijt een goed idee om sneller calorieën te verliezen?

Sporten voor het ontbijt: efficiënte manier om extra kilo's te verliezen?

Loopschoenen © Istock

Elk jaar in de lente 'stromen' de straten opnieuw vol met enthousiaste lopers die nog snel een paar kilogram willen afvallen voor de zomer. Maar wat is eigenlijk het beste moment om te bewegen? Is sporten voor het ontbijt een goed idee om sneller calorieën te verliezen?, vraagt De Volkskrant zich af.

De Nederlandse krant haalt een onderzoek van Peter Hespel van de KU Leuven (uit 2010) aan, waaruit blijkt dat sporten voor het ontbijt de meeste voordelen oplevert. De onderzoekers legden 28 (gezonde) mannen zes weken een dieet op van 50 procent meer vet en 30 procent meer calorieën dan ze gewend waren. De mannen die tijdens de zes weken niet sportten, kwamen gemiddeld drie kilogram bij. De testpersonen die sportten na het ontbijt kwamen iets minder bij, maar bouwden (net zoals de eerste groep) insulineresistentie op wat kan leiden tot diabetes type 2. De derde groep, die voor het ontbijt sportte, kwam nauwelijks bij én behield gezonde insulinewaarden.

Calorieën verbranden

Toch is dit volgens hoogleraar Moleculaire Voedingswetenschap Sander Kersten (Universiteit Wageningen) geen reden om te stellen dat je ook gewicht gaat verliezen als je voor het ontbijt sport. 'Op een nuchtere maag, verbruik je meer vet dan koolhydraten. Maar dat staat los van het gewichtsverlies', zegt hij. Volgens hem is het enige wat telt om gewicht te verliezen hoeveel calorieën je verbrandt. 'En die verschillen niet of je nu sport met een volle of lege maag.'

Delen

Wie honger heeft, zal sneller geneigd zijn te stoppen met sporten

Sander Kersten, hoogleraar Moleculaire Voedingswetenschap

Hij ziet zelfs een nadeel. 'Sporters zullen sneller geneigd zijn om te stoppen wanneer ze honger hebben.'

Kopje koffie

Al verlies je dus niet méér kilo's als je voor het ontbijt sport dan later op de dag, toch zijn er nog andere redenen om de dag te starten met beweging. Uit een onderzoek van de Brigham Young University blijkt namelijk dat bewegen vroeg op de dag, helpt om het hongergevoel te stillen.

Daarnaast stijgt het zuurstofniveau in de spieren en andere weefsels door te sporten, waardoor het cardiovasculaire systeem efficiënter werkt en je de hele dag meer energie hebt. Sommigen stellen zelfs dat sporten in de ochtend hetzelfde effect heeft op je brein als een kopje koffie.

Ook voor mensen met uitstelgedrag is sporten vroeg op de dag een goede zaak. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners