Sporten in de blok voor betere cijfers

07/06/12 om 14:59 - Bijgewerkt om 14:59

Dagelijks een half uurtje sporten in de blokperiode komt de examenresultaten ten goede. Wat je verliest aan tijd, haalt een fit brein makkelijk in dankzij een betere concentratie.

Sporten in de blok voor betere cijfers

© Thinkstock

In de blokperiode piekt het gebruik van pepmiddelen onder studenten. Rilatine® en Concerta®, medicijnen die geïndiceerd zijn voor de behandeling van ADHD, verbeteren de concentratie. Dat ondervinden veel studenten in de blok, die dezer weken stijf staan van de stress. De pillen helpen hen inderdaad focussen, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat ze slecht slapen en op vrij korte tijd de uitputting nabij zijn.

Met pepmiddelen hypothekeren veel studenten hun lichaam en uiteindelijk bereiken ze het tegenovergestelde effect. Een frisse douche en sloten sterke koffie zijn een zachter en veiliger alternatief, maar die hebben slechts een kortstondig stimulerend effect op het leervermogen.

Cardio-training

Er is een betere optie: sporten. Iedere dag een half uurtje matig cardio-trainen, joggen bijvoorbeeld, is voldoende om de concentratie voor de rest van de dag te verbeteren. Dat blijkt uit recent Duits onderzoek. Sport verbetert de concentratie en het werkgeheugen, wat de mentale prestaties ten goede komt. Het half uurtje dat je uittrekt om te sporten, bij voorkeur lopen of fietsen, haal je nadien ruimschoots in omdat je gedurende een significant langere tijd geconcentreerder kan werken. In Texas onderzochten wetenschappers de impact van regelmatig fitnessen op academische prestaties. Ze analyseerden gegevens van meer dan 250.000 studenten.

Wat bleek? Diegenen die regelmatig fitnessen, haalden duidelijk betere resultaten. De sterkste associatie vond men ook hier met cardio-training, gevolgd door krachttraining. Japans onderzoek bevestigt dat je al scherper wordt van 2 tot 3 keer per week een half uur lopen (cardio-training). Voor de beste breinfitness moet de hartslag flink omhoog. Bij voorkeur 30 minuten aan een stuk.

Marleen Finoulst, Bodytalk

Lees meer over:

Onze partners