Proteïnen remmen de honger

13/10/11 om 17:32 - Bijgewerkt om 17:32

Wie te weinig eiwitten eet, heeft sneller weer honger en riskeert zich een vetreserve bijeen te grazen via de zoete, vette snacks die je tegenwoordig overal vindt. Misschien is een boterham met kaas wel de ideale snack.

Proteïnen remmen de honger

© Reuters

Vijftien procent eiwitten lijkt ideaal om de voedingsopname onder controle te houden, zo leert een recent Australisch onderzoek. De deelnemers voelden zich na een maaltijd met slechts 10% proteïnen minder verzadigd en sneller opnieuw hongerig dan na een maaltijd met 15% proteïnen.

Ze doken tussen de maaltijden geregeld in de kast en kozen daarbij vooral snacks, liever dan kleine porties 'maaltijdvoedsel'. Als gevolg daarvan namen ze in de loop van de dag gemiddeld 12% meer energie op dan wanneer ze op een dieet van 15% proteïnen leefden.

Maar meer dan 15 % proteïnen lijkt niet tot meer verzadiging en minder honger te leiden.

Proteïnen als regulator

Het ziet er steeds meer naar uit dat proteïnen een belangrijke rol spelen in de energieopname. Blijkbaar is ons lichaam ingesteld op de opname van een bepaalde hoeveelheid proteïnen per dag. Nemen we te weinig op dan wordt ons hongergevoel niet gestild en blijven we op zoek gaan naar eten.

Omgekeerd werkt het ook. Na een energierijke proteïnesnacks eten de meeste mensen de rest van de dag spontaan minder wat het teveel aan energieopname compenseert. Het duurt dan ook langer duurt voor je weer trek krijgt in een volgende maaltijd.

De daling van de hoeveelheid proteïnen in de voeding in de Verenigde Staten tussen 1971 en 2006 bijvoorbeeld, ging gepaard met een stijging van de totale voedingsopname en het overgewicht dat er het gevolg van was. En dat is niet de enige aanwijzing voor de invloed van proteïnen op hoeveel we eten.

Opmerkelijk, de deelnemers aten niet meer tijdens de relatief proteïnearme maaltijden, maar gingen pas na enkele uren op zoek naar snacks. De proteïnen hebben dus geen onmiddellijke invloed op het verzadigingsgevoel tijdens de maaltijd, maar werken via een omweg en pas na enige tijd.

Een broodje kaas?

Op welke wijze proteïnen de energieopname regelen, is nog niet helemaal duidelijk. De regeling van onze eetgewoonten blijft een immens complexe materie. Maar we mogen geen enkele groep van voedingsmiddelen uitsluiten. We hebben zowel koolhydraten als vetten en eiwitten nodig.

Hoe dan ook, volgens de nieuwe studie is een boterham met kaas waarschijnlijk een uitstekend tussendoortje. Maar een schijfje vlees op het brood, een potje rijst met tofu of hummus van kikkererwten doen het misschien even goed.

Jan Etienne / Bodytalk

Lees meer over:

Onze partners