Piloten kunnen flauwvallen of hersenschade oplopen door giftige gassen in cockpit

Piloten in cockpit © Reuters

Piloten lopen het risisco ernstig ziek te worden door giftige gassen uit de motorolie die in de cockpit terechtkomen. Extreme vermoeidheid en hersenschade zijn niet uitzonderlijk, blijkt uit een studie.

De lucht in de cockpit van een vliegtuig kan zo giftig zijn dat piloten er ziek van worden en zelfs hersenschade oplopen, schrijft Het Laatste Nieuws. Ook stewardessen en passagiers die vaak vliegen lopen het gevaar ziek te worden door giftige zenuwgassen uit de motorolie.

Bijna in alle moderne passagiersvliegtuigen krijgen de passagiers en de bemanning verse lucht toegediend via de straalmotoren die de cockpit wordt ingezogen. Maar uit onderzoek blijkt nu dat die lucht helemaal niet zo zuiver is. Die lucht kan namelijk giftig TCP (een additief van motorolielekken) bevatten. Door de hoge temperaturen verdampt de stof en komt ze via de airconditioning het vliegtuig als een zenuwgas binnen. Volgens dokter Michel Mulder van de Amerikaanse Duke universiteit komen passagiers slechts gedeeltelijk in aanraking met de lucht. “Maar in de cockpit krijgen de piloten constant lucht van de motoren binnen.”

Naar verluidt zou drie procent van de piloten daar erg gevoelig voor zijn en binnen de drie jaar gezondheidsproblemen krijgen. “Bij nog eens 30 procent is dat na 15 procent”, vult Mulder aan. Het syndroom wordt wel eens ‘aerotoxisch’ genoemd en gaat gepaard met extreme vermoeidheid, ontstekingen in de zenuwen en hersenschade.

‘Op een dag val je flauw en is het over’

In de krant getuigt een Belgische piloot, die benadrukt dat het “echt geen lachertje is.” “Op een dag val je flauw en is het over”, klinkt het.

Intussen dringen de vakbonden aan bij de luchtvaartmaatschappijen om ingrijpende maatregelen te nemen. Maar ondanks enkele incidenten van flauwvallende stewardessen en onwel wordende piloten, legden onderzoeken vanuit de luchtvaartindustrie nog geen verband tussen ziektes en vervuilde lucht. “Logisch”, klinkt het bij de Belgische piloten. “Luchtvaartmaatschappen en vliegtuigbouwers willen niet aansprakelijk zijn en opdraaien voor een torenhoge schadenvergoeding.” (AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content