Opmerkelijke campagne: drink meer bier!

© Thinkstock

De Belgische Brouwers starten met een grootscheepse campagne om de Belgen weer aan het bier te krijgen.

Met een campagne die vergelijkbaar is met die van ‘Kazen van bij ons’ willen ze de trend een halt toeroepen waarbij het verbruik gedaald is tot een historisch laagtepunt van gemiddeld één pintje per dag, schrijft Het Nieuwsblad.

De Brouwers plannen tv- en radiospots of advertenties in kranten en magazines die in november starten en een heel eind in 2014 zullen doorlopen. ‘Veertig jaar geleden dronken de Belgen nog gemiddeld 120 liter per jaar’, zegt directeur Sven Gatz. ‘Vandaag is dat nog 74 liter. Het gaat om een bizarre en dubbele situatie. In het buitenland worden onze bieren geroemd en hier kalft het verbruik af.’

Kritiek

De Vereniging voor Alcohol- en andere drugproblemen is niet te spreken over het initiatief. ‘Wij proberen het alcoholgebruik net in te perken’, zegt directeur Marijs Geirnaert. ‘8 à 10 procent van de Belgen riskeert in de loop van zijn leven een alcoholprobleem te creëren. Campagnes om biergebruik te stimuleren zijn dan heel jammer. Gezondheidsrisico’s zijn toch belangrijker dan de economische kant van de zaak?’

Gatz benadrukt dat het niet de bedoeling is Belgen ongezonder te doen leven. ‘We willen het alcoholverbruik nu heus niet weer aanzwengelen. Ons doel is enkel het dalend verbruik een halt toeroepen, zodat het cijfer stabiel blijft’, luidt het. ‘Wij zijn ook voor matig verbruik. Maar met moeite één pintje per dag, dat vinden wij wel heel matig.’

‘Elke dag alcohol is niet ok’

Vooral die uitspraak schiet bij Geirnaert in het verkeerde keelgat. ‘Elke dag alcohol drinken is niet oké. Alcohol drinken wordt meer en meer een dagelijkse gewoonte, wat zeker niet zou mogen. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om minstens twee dagen per week geen alcohol te gebruiken.’ (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content