Ontstressen door actief ontspannen

30/10/12 om 10:39 - Bijgewerkt om 10:39

De beste manier om de negatieve gedachtestroom te stoppen die zo eigen is aan stress, is actief ontspannen. Je moet wel een drempel over, maar de beloning volgt snel.

Ontstressen door actief ontspannen

© Thinkstock

Heb je het gevoel uitgeput te zijn na een lange of drukke werkdag? Kan je niet stoppen met piekeren over wat je nog allemaal te doen staat de volgende dagen? Of blijf je denken aan die kleine fouten die je gemaakt hebt op je werk en die toch vermeden hadden kunnen worden. Om van die gedachtestroom die je veel stress bezorgt af te geraken, kan je best op zoek naar actieve vormen van ontspanning. Doe een fikse wandeling, ga dansen, joggen of zwemmen.

Na deze activiteiten voel je je waarschijnlijk veel energieker en vitaler dan voordien. Het helpt je om je batterijen terug op te laden. Vaak is er die drempel om na een zware dag nog iets actiefs te doen. We zijn futloos en hebben er geen zin meer in. Iets in ons zegt dat we wel graag willen bewegen maar we kunnen ons er niet toe aanzetten. Probeer je toch hierover te zetten. Een tip: het kan je stimuleren om af te spreken met iemand om samen te gaan.

Actieve ontspanning zorgt er voor dat je ook je mentale denkmolen stopzet. Dit is niet altijd het geval bij andere vormen van ontspanning zoals een warm bad nemen of een avondje op de sofa. Deze meer passieve vormen van ontspanning zorgen er minder voor dat onze geest wordt leeggemaakt. Actief ontspannen heeft ook nog andere voordelen. Door iets van sport te doen blijf je namelijk in een betere conditie.

Je zal ook beter kunnen slapen als je gesport hebt. Let wel dat je dit niet vlak voor het slapengaan doet. Naast actief ontspannen na een zware werkdag, kan je ook tijdens je drukke dag even een moment van beweging inlassen. Als je uren in dezelfde houding aan je bureau zit, zal je stress geen uitweg vinden. Neem eens meer de trap in plaats van de lift of ga wat vaker een glas water halen. Door jezelf wat beweging te gunnen, kan de stress vanzelf al minder worden. (ISW Limits / MF)

Lees meer over:

Onze partners