Nog een opmerkelijke borstkankercampagne

De Stichting tegen Kanker start een extra campagne omtrent borstkanker waarbij ze wetenschappers de kans geeft bevattelijk uit te leggen waar ze mee bezig zijn.

Sensibiliseren is belangrijk, maar zonder geld schiet het onderzoek naar borstkanker niet op. Dat onderzoek blijft echter te abstract. De Stichting tegen Kanker start een extra campagne omtrent borstkanker waarbij ze wetenschappers de kans geeft bevattelijk uit te leggen waar ze mee bezig zijn. Het moet meer mensen over de brug halen om het onderzoek te steunen.

Borstkanker krijgt deze maand volle aandacht. Terecht, want ondanks de vele positieve verhalen, blijft borstkanker een belangrijke doodsoorzaak bij vrouwen. De strijd is dus nog niet gestreden. Er is meer wetenschappelijk onderzoek nodig. Daar zijn middelen voor nodig. De Stichting tegen Kanker lanceert de campagne www.ikbengeraakt.be, om extra fondsen in te zamelen voor borstkankeronderzoek. Wetenschappers hebben het immers moeilijk om onderzoek gefinancierd te krijgen. Ze stoppen veel tijd in het indienen van projectvoorstellen bij mogelijke geldschieters. Gemiddeld hebben ze 1 kans op de 10 om hun project goedgekeurd te zien.

Met sensibiliseren voor preventie en aandacht voor de sociale omkadering van patiënten, wat zeker nodig is, krijgt men borstkanker niet klein. Zo benadrukt Didier Vander Steichel, medisch en wetenschappelijk directeur van de Stichting tegen Kanker. Wat nodig is, zijn meer middelen voor meer en performanter wetenschappelijk onderzoek. De Stichting verzamelde de afgelopen 10 jaar 2,8 miljoen euro voor onderzoek naar borstkanker. Sinds 1988 haalde de Stichting ruim 75 miljoen euro op voor kankeronderzoek in het algemeen.

Marleen Finoulst, Bodytalk

Wie via de Stichting wil steunen, kan terecht op de website www.ikbengeraakt.be waar onderzoekers getuigen over hun onderzoek en waar bezoekers giften kunnen storten of acties kunnen opzetten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content