Nieuwe campagne informeert patiënten over hun rechten

07/12/12 om 11:24 - Bijgewerkt om 11:24

De wet op de rechten van de patiënt geniet nog steeds niet de bekendheid die hij zou moeten hebben. Daarom lanceert de FOD Volksgezondheid een uitgebreide campagne.

Nieuwe campagne informeert patiënten over hun rechten

© Thinkstock

De wet op de rechten van de patiënt geniet nog steeds niet de bekendheid die hij zou moeten hebben. Daarom lanceert de FOD Volksgezondheid een uitgebreide campagne.

De wet werd tien jaar geleden in het staatsblad gepubliceerd, wat België volgens Christiaan Decoster, topman van de FOD, op het niveau van de Scandinavische landen tilde. Een decennium later zijn veel patiënten echter nog steeds niet op de hoogte dat ze hun hulpverlener vrij kunnen kiezen en op elk moment kunnen veranderen.

In de wet staat voorts dat patiënten recht hebben op volledige en heldere informatie over hun gezondheidstoestand, maar ook over de behandeling, de kost en de mogelijke gevolgen. Voor elke behandeling is de expliciete toestemming van de patiënt vereist.

Ombudsdienst

In 2011 kreeg de ombudsdienst 650 klachten en 350 vragen om informatie, wat er volgens de FOD op wijst dat nog te weinig mensen op de hoogte zijn van hun rechten. De ombudsdienst vraagt de artsen beter op te leiden inzake communicatie en het toezicht op vooral tandartsen op te drijven. Die blijken immers minder goed op de hoogte van de wetgeving.

"Patiënten moeten worden aangemoedigd vragen te stellen over hun gezondheid en de voorgestelde zorg, zodat ze betere keuzes kunnen maken", aldus minister van Volkgezondheid Laurette Onkelinx. Daarom wordt een uitgebreide campagne opgezet met radiospots, affiches en de website Patientenrechten.be. (Belga/INM)

Onze partners