Moeten kinderen al op 6 jaar Frans leren? Stel uw vraag aan Piet Van de Craen (VUB)

17/04/18 om 12:30 - Bijgewerkt op 20/06/18 om 11:23

Hebt u een originele en relevante vraag voor meertaligheidsexpert Piet Van de Craen? Stel ze hier en maak kans op een boekenbon.

Moeten kinderen al op 6 jaar Frans leren? Stel uw vraag aan Piet Van de Craen (VUB)

© iStock

Mail uw naam, adres en vraag voor Piet Van de Craen naar mijnvraag@knack.be. De geselecteerde vragen verschijnen in Knack (met vermelding van uw naam en gemeente). De vraag van de week wordt beloond met een bon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

In Vilvoorde kregen leerlingen van stedelijke basisschool De Doening dit schooljaar al Frans vanaf het derde leerjaar en Engels vanaf het vijfde leerjaar, binnen de gewone lesuren, zo lazen we in De Standaard. Daarmee kan de discussie rond taalonderwijs weer losbarsten. Want sinds dit schooljaar mogen basisscholen zelf beslissen over taalinitiaties en wanneer ze daarmee starten. Bij De Doening zijn ze alvast tevreden: er wordt gesproken over een 'enorme vooruitgang'.

Ook CLIL (Content and Language Integrated Learning) wordt steeds meer aangeboden. Afgelopen schooljaar waren er al 81 Vlaamse scholen waar leerlingen niet-taalvakken, zoals wiskunde of aardrijkskunde, aangeleerd krijgen in het Frans, Engels of Duits. Onderwijsminister Hilde Crevits is hierover zeer enthousiast. Maar is het altijd een garantie op succes? Raken (zwakke) leerlingen niet achterop, wanneer ze een vak als wiskunde ook nog eens in een andere taal moeten leren? En beheersen ze die wiskundige termen dan nog wel in het Nederlands?

En dan is er nog de discussie over het gebruik van de thuistaal in de klas en op de speelplaats. De GO!-scholen laten dit toe, en willen positiever omspringen met de moedertaal, die tot voor kort vaak werd verboden op school. Volgens experts kan die moedertaal zelfs een hefboom zijn om beter Nederlands te leren. Maar is dat wel zo? Is een school niet dé plek bij uitstek waar kinderen goed Nederlands moeten leren? En wat als er in één klas kinderen zitten met tien verschillende moedertalen?

Dat een grote talenkennis een troef is, daarover is iedereen het eens. Maar hoe pak je dat nu het beste aan? En welke talen moeten voorrang krijgen? Zou elk kind vanaf het eerste leerjaar Frans moeten leren? Of beter Engels, Arabisch of Chinees? En loont het om als ouder te betalen voor buitenschoolse taalcursussen?

Piet Van de Craen is docent aan de Vrije Universiteit Brussel. Zijn onderzoek focust op meertaligheid en meertalig onderwijs, specifiek de CLIL-methode. Hij is medeoprichter en voorzitter van STIMOB (Stimulerend meertalig onderwijs Brussel) en van de European Language Council.

Lees meer over:

Onze partners