Michelle Obama verslaat machtige suikerlobby

Michelle Obama © Reuters

De Amerikaanse first lady Michelle Obama heeft aangekondigd de etikettering van voedselproducten te willen aanpassen in de strijd tegen ‘het nieuwe vet’: suiker.

Obama zet met haar aankondiging een van ’s werelds machtigste lobbygroepen in Washington voor schut: de suikerindustrie. Doel is de Amerikanen te helpen gezondere keuzes te maken en de strijd op te voeren tegen obesitas. Die ziekte treft in de Verenigde Staten een derde van de volwassenen.

“Onze belangrijkste richtlijn is heel eenvoudig: we willen dat jullie als ouders en consumenten de supermarkt kunnen binnengaan, een product uit de rekken nemen en weten of het goed is voor jullie gezin”, stelt Obama in een mededeling.

Het nieuwe etiketteringssysteem van het Agentschap voor voedselproducten en geneesmiddelen dat de voedingswaarde van ongeveer 700.000 producten beschrijft, is sinds de invoering in 1994 slechts eenmaal aangepast. Bedoeling is dat ook de laatste wetenschappelijke informatie over het verband tussen voeding en chronische zoekten als obesitas en cardiovasculaire aandoeningen mee in rekening wordt genomen.

Suiker, het nieuwe vet

Zo zou een nieuwe lijn meer details geven over de toegevoegde suikers. Dit ingrediënt wordt hoe langer hoe meer als gevaarlijk beschouwd. Voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat de oorzaak van zwaarlijvigheid niet vet, maar suiker is. Te veel toegevoegde suikers zorgen immers voor een te grote inname van calorieën.

Ook zou de nieuwe aanduiding komaf maken met de huidige voedselporties en calorieën, om beter de werkelijk verbruikte hoeveelheden aan te duiden. De etiketten zullen ook op een manier worden ontworpen dat ze sleutelinformatie beter aanduiden.

Sinds haar echtgenoot naar het Witte Huis verhuisde, heeft Michelle Obama van de strijd tegen obesitas haar stokpaardje gemaakt. Verwacht wordt dat de suiker- en voedselindustrie de maatregelen de komende weken zullen proberen te verzwakken. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content