Met het vingertje zwaaien, helpt niet

31/01/13 om 11:56 - Bijgewerkt om 11:56

Niet de regels zelf, maar de manier van aanbrengen leidt al dan niet tot verzet bij kinderen.

Met het vingertje zwaaien, helpt niet

Uit verschillende studies en een experimenteel opzet bij jongeren, blijkt dat niet zozeer regels op zich protest veroorzaken, maar wel de manier waarop ouders met regels omgaan, en hoe ze die regels communiceren. Dat blijkt uit onderzoek aan de vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale Psychologie van Gentse Universiteit.

Het onderzoek vertrok vanuit de theorie van de "psychologische reactantie" uit de jaren zestig. Wanneer mensen zich bedreigd voelen in hun vrijheid, worden ze aangezet om die vrijheid te heroveren door net het tegenovergestelde te doen dan wat van hen verwacht wordt, zelfs als dat ten koste gaat van hun persoonlijke voorkeuren.

Averechts effect

"Uit één van de studies bleek dat wanneer jongeren slechte punten hebben, een dwingende reactie om meer te studeren een averechts effect zou hebben; de kans verkleinde dat de jongere een volgende keer effectief meer zou studeren", verduidelijkt doctoraatsstudent Stijn Van Petegem.

Tijdens het onderzoek werden ongeveer 1.500 jongeren en 500 ouders bevraagd én er werd ook een experiment uitgevoerd. Daaruit bleek dat het cruciaal is hoe een regel of verzoek geïntroduceerd wordt.

Positief alternatief

"Wanneer je die op een dwingende en dreigende wijze communiceert, is de kans inderdaad groot dat de jongere zich bedreigd zal voelen in zijn vrijheid en het omgekeerde zal doen."

Een positief alternatief kan de "autonomie ondersteunende communicatie" zijn, waarbij rekening gehouden wordt met behoeftes en het perspectief van een jongere. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners