'Melk als alternatief voor sportdrank'

12/07/12 om 09:33 - Bijgewerkt om 09:33

Sportdranken zijn vaak dure producten, die soms buikkrampen tot gevolg kunnen hebben door het hoge suikergehalte. Magere melk zou een goed alternatief zijn en geen bijwerkingen hebben.

'Melk als alternatief voor sportdrank'

© Thinkstock

Aangepaste voeding bij sporters is onmisbaar geworden, zeker op topsportniveau. Sporten is een enorm energieslopend proces voor het lichaam. De belangrijkste energievoorraad voor sporters zijn de koolhydraatreserves in het lichaam. Deze reserves dienen tijdens, vóór en na het sporten aangevuld te worden.

Dit mechanisme werkt als volgt: tijdens de sportinspanningen moeten koolhydraten de spieren van energie voorzien. Na de inspanningen zijn er koolhydraten nodig voor het herstellen van de spierglycogeenvoorraden. De exacte richtlijnen verschillen naargelang het type sport, de trainingsfrequentie en de intensiteit ervan. Behalve de koolhydraatreserves aanvullen, zijn nog er nog twee belangrijke aandachtspunten binnen het sportvoedingsschema. De eiwitinname is eveneens een grote peiler voor de spiersynthese en tenslotte is het aangeraden om voldoende te drinken.

Tegenwoordig wordt er dan ook een uitgebreid gamma aan sportdranken aangeboden om aan deze noden te voldoen. Sportdranken zijn vaak dure producten, die soms buikkrampen tot gevolg kunnen hebben door het hoge suikergehalte.

Magere melk en chocomelk

Er werd dan ook uitvoerig onderzocht welke eventuele alternatieve er zijn om aan te bieden als sportdrank. Magere melk en chocomelk zijn twee voedingsmiddelen die als zeer positief uit deze onderzoeken kwamen, in het bijzonder als recuperatiedrank na sportinspanningen. Magere melk en chocomelk kunnen gebruikt worden bij sporters die de vetinname dienen te beperken. Gezoete varianten kunnen waar nodig extra nog extra energie aanbrengen.

Melk heeft van nature een interessante samenstelling voor sporters. Het bevat namelijk koolhydraten, eiwitten, vocht en mineralen, terwijl de huidige sportdranken enkel koolhydraten en vocht bevatten. Bijkomende voordelen zijn de natuurlijke en lekkere smaak, maar ze zijn ook overal verkrijgbaar voor een redelijke prijs. Bovendien zijn de extra vitaminen en mineralen, zoals bijvoorbeeld calcium, mooi meegenomen. Het nadeel van melk als sportdrank is dat sporters met lactose intolerantie hier geen gebruik van kunnen maken.

Melk bevat koolhydraten (lactose, sucrose en glucose en fructose in chocolademelk) in hoeveelheden die vergelijkbaar zijn met de hoeveelheid koolhydraten in veel sportdranken. De combinatie van koolhydraten met eiwitten in melk kan het herstel van spierglycogeenvoorraden mogelijk nog verbeteren in vergelijking met alleen maar koolhydraatrijke snacks en dranken.

Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat magere melk drinken na sportinspanningen de vochtbalans effectief hersteld en zeker zo goed scoort als een sportdrank. Dit is voornamelijk te danken aan de vele mineralen (natrium, kalium ...) die melk bevat. Een andere verklaring is dat melk doordat het veel eiwitten en weinig vet bevat, minder snel de maag verlaat dan water of sportdrank, waardoor het vocht beter kan worden opgenomen door het lichaam.

Uiteraard is voor iedere sporter een persoonlijk aangepast sportvoedingsschema noodzakelijk en dient dit zeer individueel bekeken te worden.

Jolien Vandenbosch, voedings- en dieetdeskundige

Lees meer over:

Onze partners