Meer oproepen voor Vlaamse Kankertelefoon

22/03/12 om 11:53 - Bijgewerkt om 11:53

De Vlaamse Kankertelefoon heeft in 2011 ruim 600 oproepen meer gekregen dan in 2010. Het gaat om een stijging met 16 procent.

Meer oproepen voor Vlaamse Kankertelefoon

De Kankertelefoon vangt via telefoon en e-mail kankerpatiënten of mensen uit hun omgeving op. Medewerkers bieden psychosociale ondersteuning en beantwoorden vragen over kanker.

De lijn kreeg vorig jaar 2.353 oproepen. De meeste daarvan kwamen via de telefoon, goed voor 1.461 oproepen. 892 contacten verliepen via e-mail. Dat is een sterke stijging in vergelijking met 2010, toen er 584 contacten waren.

Stijging contacten via e-mail
De stijging van contacten via mail is niet verwonderlijk, zegt de VLK. "Voor sommige mensen is het moeilijk om emoties uit te spreken. Traumatische ervaringen krijgen ze niet altijd over de lippen, maar ze durven wel hun verhaal op mail te zetten", zegt Chris Heremans, hoofd van de Kankertelefoon van de Vlaamse Liga tegen
Kanker (VLK).

De vraag naar medische informatie is de afgelopen jaren gedaald (22 procent van de oproepen). Ruim de helft van alle oproepen is van psychosociale aard.

Zestig procent van de telefonische oproepen komen van patiënten zelf. De grootste groep van mensen die contact opnemen met de Kankertelefoon, is tussen de 40 en 70 jaar (69 procent). Een meerderheid, 67,3 procent, zijn vrouwen. (Belga/TE)
http://www.tegenkanker.be/kankertelefoon

Lees meer over:

Onze partners