Meeneemvitaminen voor de brooddoos

02/09/13 om 12:18 - Bijgewerkt om 12:18

Bron: Knack

Met de juiste planning kan je in een handomdraai een gezond en lekker lunchpakket samenstellen voor school en voor op het werk.

Meeneemvitaminen voor de brooddoos

Belgen eten graag boterhammen. © Thinkstock

Belgen eten graag boterhammen. Meer dan de helft neemt zelfs een brooddoos mee naar het werk. Meestal wordt de inhoud 's morgens met weinig tijd noch fantasie bereid, ook voor de kinderen. De overgrote meerderheid belegt brood haastig met voorspelbaar beleg. Het kan ook anders, maar vraagt een beetje planning en voorbereiding.

Kok Lut De Clercq schreef er eerder een boekje over: 'De brooddoos. Meer dan kaas en salami.' (uitgeverij Minestrone). De Clercq in Bodytalk: "Het blijft me verbazen hoe weinig mensen stilstaan bij wat ze eten tijdens de school- en kantooruren. In de pauze gieten ze heet water over een soeppoedertje, terwijl ze thuis een veel voedzamere zelfgemaakte soep hebben staan. Kant-en-klare soep bevat niet alleen veel zout, maar ook geraffineerde suiker, wat niet goed is voor de gezondheid. Het zout verhoogt je bloeddruk en de suiker scherpt je honger, zodat je nadien nog meer gaat eten en drinken."

Maaltijd op verplaatsing

Zelf soep maken is simpel en gezond. Soep die je thuis bereid hebt, kan je gemakkelijk meenemen naar het werk: met een speciale soepthermoskan houd je ze probleemloos een halve dag warm. Zo'n kan heeft een brede tuit en een dikke wand, en voelt dus stevig en wat zwaarder aan.

Lut De Clercq geeft volgende tip: "Om te vermijden dat de soep te snel afkoelt, vul je je thermoskan eerst met kokend water. Laat 10 minuutjes staan en giet het water weg. Vul daarna met de warme soep." In een thermosbox kan je evengoed een warme maaltijd meenemen naar het werk. Stel dat je 's avonds een lekkere pasta met groentesaus maakt. Of een stoofpotje. Denk dan al een beetje vooruit, aan je lunch voor de volgende dag, en houd een portie opzij. Die zet je meteen in de koelkast. De volgende ochtend warm je het gerecht op en stop je het in de thermosbox, die je ook hebt voorverwarmd.

Salsa

Op die manier eet je wel 2 keer na elkaar dezelfde maaltijd. Als je liever wat meer afwisselt, kan je het ook anders aanpakken. Bijna even snel, met ietwat meer denkwerk. Van de maaltijd die je de avond voordien bereidt, bv. pasta met kip en groenten, kan je wat rijst en kip apart houden voor je lunch. Tijdens het koken 's avonds maak je tussendoor ook een tapenade of een salsa klaar.

"Als rijst, aardappelen of pasta op het vuur staan, heb je toch even niets omhanden en kan je dat perfect doen", zegt Lut De Clercq. Bewaar alles in de koelkast en stop het de volgende ochtend in je brooddoos, liefst in aparte vakjes of potjes. Tijdens de lunch meng je alle ingrediënten, en zo kom je tot een koud en volwaardig gerechtje.

Hokjesdenken

Blijf je graag bij brood, dan kan je eindeloos variëren met beleg of hartige spreads. Die bereid je evengoed tussendoor, wanneer je 's avonds in de keuken bezig bent. Maak je bv. een maaltijd klaar met rucola (notensla), dan kan je daarvan wat apart houden en pureren in een blender met een blik kikkererwten, knoflook, sinaasappelsap, peper en zout. Dat geeft je meteen fris broodbeleg voor de volgende dag.

Lut De Clercq: "Verpak brood en spreads altijd apart en gebruik het beleg pas tijdens je lunchpauze. Zo voorkom je slappe, doorweekte boterhammen." Met een lunchbox met aparte vakjes en/of potjes vermijd je aluminiumfolie of boterhammenpapier. Dat is meteen beter voor het milieu. "Er bestaan ook dozen met bestek waar je rechtstreeks uit kan eten", vult Lut De Clercq aan.

Aperitief als inspiratie

"Een gevarieerd en gezond lunchpakket vraagt geen extra tijd. Je hoeft er niet vroeger voor uit de veren", benadrukt De Clercq. "Stel je gewoon enkele vragen wanneer je aan een maaltijd begint. Wat ga je klaarmaken? Wat wil je morgen eten? Wat kan er mee in de brooddoos van de kinderen? Wat neem je zelf mee naar je werk?" Van de gedroogde worstjes en kerstomaatjes die je zondagmiddag op tafel zette als aperitiefhapje, houd je er wat apart voor je kinderen. Stop ze in een potje in de brooddoos, samen met een spiesje. Lekker en leuk als prikbeleg bij een donkere boterham. De resterende mozzarellabolletjes druk je in gegrilde amandelen of bestrooi je met wat peper: goed voor een pittige spread voor jou.

Kleine kinderen houden ook van brood in allerlei figuren. Misschien heb je vormpjes liggen bij je bakgerief waarmee je sterretjes of hartjes uit het brood of de kaas kan drukken. De meeste basisscholen vragen om een drinkbus mee te geven in plaats van een brikje. Gezonde en lekkere drankjes maak je evenzeer in een handomdraai. Yoghurt en bosbessen in de blender smaken heerlijk als ijskoude drank. Tip van Lut De Clercq: "Vries een deel van de zelfgemaakte drank in in ijsblokvormpjes. Voeg toe in de drinkbus, zo blijft de drank fris in de boekentas."

Lees meer over:

Onze partners