Mediterraan dieet vertraagt dementie

21/05/13 om 16:34 - Bijgewerkt om 16:34

Een gezonde voeding helpt je hart gezond en je gewicht onder controle te houden. Maar er is meer, ze vertraagt ook de ontwikkeling van dementie.

Mediterraan dieet vertraagt dementie

© Thinkstock

Een mediterrane voeding met een extra geut extra vierge olijfolie of een handjevol noten lijken beter uit te draaien voor de mentale vermogens van oude mensen dan een vetarm dieet, volgens dokter Elena Martínez-Lapiscina van de universiteit van Navarra in Pamplona, Spanje.

Martínez-Lapiscina baseert haar conclusies op een kleine studie bij 552 mannen en vrouwen tussen 55 en 80 jaar.

Prevención con Dieta Mediterránea Die deelnemers werden geselecteerd uit een grotere groep die betrokken was bij PREDIMED, een Spaanse lange termijn studie van 2003 tot 2010 naar de preventieve effecten van het mediterraan dieet voor hart- en vaatziekten.

De deelnemers voor deze studie vertoonden geen tekenen van hart- en vaatziekten, maar behoorden wel tot de risicogroep om die te ontwikkelen. Ze leden aan diabetes type 2 of vertoonden minstens drie van de volgende risico's: een verhoogde bloeddruk, een ongunstig profiel van bloedvetten, overgewicht, een familiale aanleg tot hart- en vaatziekten of roken.

De 1055 oorspronkelijke deelnemers werden opgesplitst in 2 groepen. De eerste werd gevraagd om een vetarme voeding aan te houden zoals die gewoonlijk wordt aangeraden ter preventie van hart- en vaataandoeningen.

De tweede groep volgde een mediterrane voeding aangevuld met extra vierge olijfolie of een handjevol gemengde noten.

Beide groepen werden geregeld opgevolgd, onder andere om zeker te zijn dat ze hun voedingsgewoonten trouw aanhielden.

Pizza is niet mediterraan

Een mediterrane voeding verwijst naar de oude voedingsgewoonten in het Griekenland en Kreta van voor de jaren 1960. De bevolking daar bleek opmerkelijk weinig last te hebben van hart- en vaatziekten.

Hun voeding bestond uit vooral brood en deegwaren van volle granen, flinke porties peulvruchten (bonen, erwten, kikkererwten en linzen) met veel groenten. Noten en fruit waren eveneens een essentieel onderdeel, net als een ruime variëteit van wilde kruiden. Olijfolie was de belangrijkste bron van vet.

Eenmaal per week kwam daar nog een eerder schrale portie vis of kip bij. Rood vlees van schapen, runderen, geiten enzovoort kwam slechts zelden op tafel.

Deze voeding kan je dus in niks vergelijken met de pizza's, pastas, moussaka's en rijkelijke paella's die je tegenwoordig vooral met de voedingscultuur rond de Middellandse Zee associeert.

Robustere hersenwerking

De deelnemers legden bij het begin en einde van de opvolging verschillende test af om hun mentale vermogens in kaart te brengen. De tussentijd tussen de tests bedroeg gemiddeld 6,5 jaar.

Van de mediterrane eters met de extra scheut olijfolie vertoonden er 18 na die periode tekenen van een milde cognitieve verzwakking, tegenover 19 in de groep die noten aten en 23 in de groep van het vetarme dieet.

Van de 35 mensen die dementie ontwikkeld hadden scoorde de notengroep het best met slechts 6 mensen, gevolgd door de oliegroep met 12 en de vetarme groep met 17 mensen.

Bovendien scoorden de beide groepen van het mediterraan dieet aanzienlijk beter op alle proeven dan het vetarme dieet.

Besluit

Een mediterrane voeding garandeert niet dat je tot op je sterfbed pienter en helder van geest zal blijven. Maar verhoogt wel je kansen.

De aangetoonde verschillen mogen misschien ook niet zo groot lijken, maar al bij al blijft dit een kleine studie.

Bovendien liep ze over slecht 6,5 jaar. Indien we de resultaten zouden uitbreiden naar een langere levensloop, zouden ze misschien nog indrukwekkender zijn. Maar dat doen we veiligheidshalve beter niet. Terzijde willen we ook opmerken dat dit niet de enige studie is die de gunstige gezondheidseffecten van de oude mediterrane voeding in de verf zet. Andere studies wezen reeds op een positieve invloed op de stofwisseling, de bloeddruk, de vruchtbaarheid, enzovoort.

Ondertussen is er dus niets op tegen om meer oud-mediterraans te gaan eten, zeker omdat je deze keuken alles behalve saai mag noemen. Ze biedt een heel rijk menu van erg smakelijke gerechten.

Wie zei er ook weer dat het zo moeilijk is om gezond te eten?

Lees meer over:

Onze partners