Media-opvoeding is belangrijk

06/09/11 om 10:57 - Bijgewerkt om 10:57

Wanneer ouders veel televisie kijken, heeft dat een invloed op het lichaamsgewicht van hun kroost.

Media-opvoeding is belangrijk

© Thinkstock

Kinderen waarvan de ouders meer dan 2 tot 3 uur per dag tv kijken presteren minder goed op school en worden later dikkere volwassenen in vergelijking met kinderen waarvan de ouders minder voor de buis hangen. Dat blijkt uit nieuw Nederlands onderzoek, vandaag voorgesteld aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Sociologe Natasha Notten onderzocht de verschillen in media-opvoeding en keek vooral naar de lange-termijneffecten. Ze keek daarbij terug: wat hebben volwassenen van nu vroeger thuis meegekregen wat voorlezen, stimuleren tot lezen en televisie kijken betreft? Zo onderzocht ze de invloed van media-opvoeding op de onderwijsresultaten, meteen het onderwerp van haar proefschrift waarop ze op dinsdag 6 september in Nijmegen promoveert.

Uiteraard zijn gezinssituatie, opleiding van de ouders en andere factoren eveneens van tel, maar wanneer je voor deze invloeden corrigeert, blijkt media-opvoeding nog een invloedrijke factor. Kinderen waarvan de ouders meer dan 2 tot 3 uur per dag naar televisie kijken, hoofdzakelijk naar amusementsprogramma's, doen het op lange termijn minder goed op school in vergelijking met kinderen aan wie veel wordt voorgelezen, die gestimuleerd worden om zelf te lezen en minder televisie kijken.

Lichaamsgewicht

Notten deed in haar onderzoek nog een andere opvallende vaststelling: wanneer ouders veel televisie kijken, heeft dat een invloed op het lichaamsgewicht van hun kroost. Die laatste lopen veel meer kans om later dikke volwassenen te worden. Kinderen volgen immers het voorbeeld van hun ouders en kijken zelf ook veel televisie met alle gevolgen van dien (te weinig beweging, meer snoepen).

Het verband tussen tv-kijken en lichaamsgewicht werd al in eerder onderzoek aan de kaak gesteld. Strenge regels doen er overigens niet toe. In geval ouders strenge regels hanteren voor hun kinderen, maar zelf veel televisie kijken, zijn kinderen geneigd dat ook te doen zodra ze kunnen. Daden wegen meer dan woorden. Tenslotte speelt het aantal televisietoestellen in huis ook een rol: hoe meer tv's hoe slechter de onderwijsprestaties. (MF)

Onze partners