Leerlingen die (gezond) ontbijten, halen betere resultaten

Meisje dat ontbijt © Istock

Een gratis schoolontbijt is niet alleen gezond voor leerlingen, het zorgt ook voor betere schoolresultaten.

Een Amerikaanse studie toont aan dat wanneer leerlingen op school een gratis ontbijt ontvangen, ze opmerkelijk betere resultaten behalen in wiskunde, wetenschap en lezen. Deze betere resultaten waren duidelijk een gevolg van een gezonder eetpatroon en niet omdat ze bijvoorbeeld meer tijd op school doorbrachten, schrijft Pam Graham in een bijdrage op The Conversation. De conclusies van het recente onderzoek bevestigen eerdere studies die concludeerden dat er een link bestaat tussen gezonde voeding en goede schoolresultaten.

Om cognitieve eigenschappen – zoals dingen leren onthouden of informatie verwerken – eigen te maken is het eten van het juiste voedsel erg belangrijk. Vooral het ontbijt zou essentieel zijn. In 2012 bleek al uit een Britse studie, afgenomen bij 1.386 kinderen tussen zes en zestien jaar, dat zij die ontbeten,dingen beter konden onthouden, dan zij die niet ontbeten.

Volkoren versus chocolade

Nu blijkt ook dat er niet alleen verschil is tussen kinderen die ontbijten en zij die niet ontbeten. Ook wat gegeten wordt, is bepalend. Onder meer snelle koolhydraten beïnvloeden het leerproces. Wanneer kinderen ’s ochtends voeding eten met een lage glycemische index (koolhydraten die traag worden afgebroken) zoals volkoren, ze minder snel hun aandacht verliezen en beter dingen kunnen onthouden. Dit in tegenstelling tot ontbijt met een hoge glycemische index (koolhydraten die snel afgebroken worden), zoals chocoladerijke cornflakes.

‘En laat aandacht en concentratie nu net factoren zijn die de schoolresultaten beïnvloeden’, aldus de onderzoekers van de Iowa Universiteit. De studie ondersteunt zo het belang van het Amerikaanse Schoolontbijt Programma (SBP) van het Ministerie van Landbouw, waarbij leerlingen een gratis ontbijt krijgen op school.

Gezinnen met lage inkomens

De invloed van een gezond ontbijt is bovendien cumulatief. Hoe langer de school deelnam aan het ontbijtprogramma, hoe hoger de uitkomsten waren.

Maar de relatie tussen voedsel en prestatie is niet honderd procent constant. In 2014 waren er zelfs onderzoekers die geen verschil merkten tussen het ontbijtgedrag van leerlingen en hun resultaten. Het effect van een ontbijt op de prestaties is namelijk afhankelijk van hoe gezond het eetpatroon van de kinderen is. Vooral bij reeds ‘ondervoede’ kinderen, had het overslaan van het ontbijt een grote impact. ‘

Het is daarom vooral belangrijk voor kinderen uit gezinnen met lage inkomens, die doorgaans minder gezond eten, dat ze gratis ontbijt op school kunnen ontvangen’, luidt de conclusie.(AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content