Langer verzadigd na ontbijt met een ei

15/05/12 om 15:19 - Bijgewerkt om 15:19

Wie 's ochtends bij het ontbijt een eitje eet, voelt zich langer verzadigd dan na een start met ontbijtgranen. Handig om weten als je op dieet bent.

Langer verzadigd na ontbijt met een ei

© Thinkstock

Wie 's ochtends bij het ontbijt een eitje eet, voelt zich langer verzadigd dan na een start met ontbijtgranen. Handig om weten als je op dieet bent. Dat vertelden onderzoekers in Lyon op een Europees congres over obesitas. De Amerikaanse onderzoeksgroep die het ei als ontbijt naar voren schoof, bestudeert honger en verzadiging bij mensen met overgewicht en obesitas. In deze studie werden 20 zwaarlijvige, maar verder gezonde, proefpersonen in 2 groepen verdeeld. Eén groep nam een ontbijt met een ei en de andere een kom met ontbijtgranen. Beide ontbijten bevatten dezelfde hoeveelheid calorieën, maar een verschillend type proteïnen. Het ontbijt met ei bevat proteïnen van hogere kwaliteit.

Beide groepen gebruikten gedurende 7 dagen hetzelfde ontbijt en schakelden vervolgens voor een even lange periode over naar het andere ontbijt. De onderzoekers evalueerden de hongergevoelens tussen ontbijt en lunch. Ze stelden vast dat de deelnemers die een eitje namen bij het ontbijt minder honger hadden dan de granengroep in de 3 uur tussen ontbijt en lunch. Bovendien was de concentratie aan ghreline, een hormoon dat een rol speelt in het mechanisme dat honger en verzadiging regelt, lager in de ei-groep.

Tik een eitje als ontbijt

De onderzoekers concluderen dat hoogwaardige eiwitten kunnen helpen om een dieet vol te houden, omdat ze langer een verzadigd gevoel geven. Veel diëten zijn gebaseerd op extra eiwit, om de verzadiging te stimuleren, maar te veel eiwit is belastend voor de nieren en de lever.

Door kwalitatief iets minderwaardige proteïnen te vervangen door hoogwaardige, raakt men niet aan de kwantiteit, maar enkel aan de kwaliteit. Een ei is dan een goed alternatief. Toch eet je er beter niet te veel, eieren bevatten naast hoogwaardige eiwitten aardig veel cholesterol.

Marleen Finoulst, Bodytalk

Onze partners