Korting stimuleert verkoop van groenten en fruit

28/06/12 om 16:35 - Bijgewerkt om 16:35

De beste oplossing om het aankoopgedrag van gezonde voeding te stimuleren, is een korting op groenten en fruit, stelt de Nederlandse onderzoekster Wilma Waterlander.

Korting stimuleert verkoop van groenten en fruit

© Thinkstock

Gezond kwaliteitsvoedsel is relatief duur en die hoge prijzen vormen een drempel bij de aankoop. Zeker voor mensen met een laag inkomen die mede daardoor slechtere voedingsgewoonten hebben dan de rest van de bevolking.

Niet verwonderlijk, want veel ongezonde voedingsmiddelen met teveel vet, suiker en zout zijn goedkoper dan bij voorbeeld groenten en fruit.

Een vettaks werkt niet omdat mensen dan uitwijken naar alternatieven die niet noodzakelijk gezonder zijn.

Virtuele supermarkt

Wilma Waterlander ging met verschillende onderzoeksmethoden na welk effect voedselprijzen hebben op gezond eetgedrag. Ze ontwierp onder meer een virtuele supermarkt om haar experimenten uit te voeren, maar voerde ook experimenten uit in echte supermarkten.

Waterlander liet een 600 proefpersonen die vanachter hun eigen computer thuis aankopen doen in de virtuele supermarkt. Een korting van 25% leidde tot een verhoging van de aankopen gemiddeld een halve kilogram groenten extra per week.

De combinatie met een reclameactie en een prijsverhoging van de ongezonde voedingsmiddelen versterkten dit nog.

De gemiddelde Belg eet veel te weinig groente en fruit. Slechts een fragment van de bevolking haalt de aanbevolen 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Of een korting voldoende is om deze norm te halen, is nog niet duidelijk.

Prijssturing door de overheid Waterlander reikt hiermee echter belangrijke nieuwe inzichten aan voor de sturing van het aankoopgedrag door de overheid mist prijssturing en eventuele vet-, zout- en suikertaksen.

Of en hoe dit in de dagelijkse praktijk ook kan werken, moet nog blijken. Supermarktketens houden er immers allemaal een eigen prijspolitiek op na en compenseren de krappe marges op de ene groep van producten met hoger marges op de andere.

Supermarktketens weten echter ook maar al te goed hoe ze cliënten kunnen verleiden tot aankopen. Populaire producten worden op ooghoogte geplaatst. Zelfs op kinderhoogte als het over voedingsmiddelen gaat die bij die doelgroep gepromoot moet worden.

Of die voedingsmiddelen gezond of niet zijn, speelt bij die promotie geen rol. Misschien moet de overheid maar niet teveel respect hebben voor bedrijven die geen respect hebben voor de gezondheid van de bevolking.

De vraag is echter hoe de overheid de prijs kan sturen zodat ook de producent er beter van wordt. Veel boeren en tuinders produceren nu al tegen een absoluut hongerloon en dat is een schande voor de hoogwaardige gezondheidsproducten die veel van hen afleveren.

Hoeveel korting? De prijsverlaging moet ook voldoende groot zijn om de doelgroepen te bereiken. Veel mensen beschouwen fruit en zelfs groenten als niet essentiële voedingsmiddelen. Ze komen dan ook achter het rijtje van wat wel als essentieel geldt, zoals aardappelen, brood, vlees, choco, confituur, ontbijtgranen enzovoort.

Je kunt discussiëren over deze keuze maar wie slechts over een klein budget beschikt, kiest eerst voor voeding waarmee men zich gevoed voelt.

Lees en kijk

Waterlander publiceerde de resultaten van haar recentste onderzoek in de International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. De paper is gratis downloadbaar.

Een uitgebreide samenvatting in het Nederlands van haar onderzoek staat op de website van het EMGO Instituut voor onderzoek naar gezondheid en zorg van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Wie haar wil zien en horen kan terecht op YouTube of op de Wereldomroep van Radio Nederland.

Jan Etienne, Bodytalk

Onze partners