'Kinderhelden zetten aan tot ongezond eten' (voedselwaakhond)

27/05/15 om 16:24 - Bijgewerkt om 16:35

Kinderhelden zoals Maya De Bij en Mega Mindy zetten kinderen met reclames al op jonge leeftijd aan tot snoepen en ongezond gedrag.

'Kinderhelden zetten aan tot ongezond eten' (voedselwaakhond)

Maya de Bij © GF

Kinderhelden zoals Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag. Hierdoor kunnen kinderen op jonge leeftijd al flink wat overgewicht ontwikkelen, waar ze de rest van hun leven last van kunnen hebben. Dat meldt de Nederlandse voedselwaakhond foodwatch op basis van eigen onderzoek.

Om de 'ongezonde kindermarketing' te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen het Belgische multimediabedrijf Studio 100. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het 'uitlenen' van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap. Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden.

Suiker, vet en zout

Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout. 'Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot', stelt foodwatch.

Studio 100 is overigens niet de enige partij die haar karakters via licenties uitleent aan ongezonde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling 'verhuren' hun kinderidolen aan voedselfabrikanten die onverantwoorde producten aanbieden, aldus foodwatch.

'Sudio 100 streeft naar evenwichtig aanbod'

'Studio 100 streeft bij het afsluiten van licenties naar een zo evenwichtig mogelijk aanbod', aldus het bedrijf woensdagnamiddag in een reactie aan Belga. 'Dit wil zeggen dat wij enerzijds licenties verlenen aan derden om onze figuren te gebruiken ter promotie van producten zoals fruit en brood, maar ook voor andere producten zoals ijsjes en koekjes. Al deze producten maken deel uit van het leven van een kind.'

Studio 100 voegt nog toe dat de licentiepartners die het kiest van hoge kwaliteit zijn en garant staan voor de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgevingen. Het bedrijf wijst er tot slot op dat foodwatch een private non-profit organisatie is, opgericht door voormalig Greenpeace directeur Thilo Bode, en dus niet de overheid vertegenwoordigt.

(Belga/AVE)

Lees meer over:

Onze partners