Kind kilo lichter na weren limonade
zaterdag 22 september 2012 om 08u55
Kinderen geen suikerhoudende dranken geven, helpt bij het bestrijden van overgewicht.

Eén glas minder limonade per dag heeft al een enorm gunstig effect op het gewicht van een kind
De Nederlandse onderzoeker Martijn Katan van de Vrije Universiteit in Amsterdam en zijn collega's gebruikten een groep van 600 Nederlandse kinderen tussen 5 en 11 jaar als proefpersoon.
De ene helft van de kinderen kreeg elke dag een blikje limonade met suiker, de andere groep limonade met zoetstof, de lightvariant dus. Na 1,5 jaar bleek de laatste groep 1 kilo lichter dan de eerste groep. Dat verschil was verklaarbaar door minder lichaamsvet.
Milieu
Volgens de onderzoekers lijkt het voor de hand te liggen dat je afvalt als je minder suiker binnenkrijgt. Maar kinderen hadden ook de verminderde suikerinname kunnen compenseren door meer te eten. Dat bleken ze niet te doen.
De wetenschappers benadrukken wel dat kraanwater beter is dan light dranken, "zowel voor de tanden als voor het milieu", maar dat hebben ze bewust niet gebruikt omdat ze niet wilden dat de kinderen wisten of ze een gesuikerd of een niet-gesuikerd drankje meekregen.
De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in The New England Journal of Medicine.
Hartproblemen
De Nederlandse Hartstichting noemt het belangrijk nieuws voor ouderen en leerkrachten. "Op lange termijn heeft slechts één glas minder limonade per dag dus al een enorm gunstig effect op het gewicht van een kind", aldus voedingsdeskundige Ineke van Dis.
"Het scheelt een kilo gewicht in anderhalf jaar. Dat is een belangrijke conclusie, want voor een kind betekent een gezond gewicht dat hij of zij later minder kans heeft om hartproblemen te ontwikkelen", aldus Van Dis. (Belga/TE)
Reacties
Suiker houdende dranken vervangen door "light"producten is van de regen in de drop komen. Aspartaam, Acesulfaam K en aanverwanten zijn even slecht, zoniet nog slechter dan geraffineerde suiker! Wake up! http://www.argusoog.org/glas-coca-cola-met-aspartaam-en-acesulfaam-k/
Eigenlijk zou er op die verpakkingen zoals bij sigaretten al gebeurt een waarschuwing moeten komen met de gevaren: Suiker is een product dat positief kankers stimuleert, diabetes, obesitas ... Het probleem is niet dat deze producten bestaan maar het probleem is dat ze via misleidende reclame en strategieen van volumes de verbruiker verkeerdelijk informeren. De school en de overheid zouden bewustwordingscampangnes moeten voeren en binnen de scholen de drank-automaten verwijderen of vullen met gezonde dranken (verse groentesoep, water, thee, ...). Weg met frisdranken met suikers. Verbod op reclame voor frisdranken. Uit het oog is uit het hart. Programma's die uitleggen hoe zo'n dingen echt worden gemaakt en levende voorbeelden van de gevolgen van het gebruik hiervan.
Van welke planneet komt jullie reporter?? Dat weet het kleinste kind al lang... Limonades is puur gif, kleurstoffen, chemicaliën en dan nog suikers, idem met fruitsappen waar nog nauwelijks fruit aan te pas komt en ook vol melkproducten zit enz, Melkproducten, tarwe en suikers de drie te verbannen producten als je gezond wil blijven en op gewicht zonder problemen of inspanningen. BDW heeft hier echt geen voorbeeldfunctie, er zijn al honderden andere hem voorgegaan. Kunnen we waardevollere voorbeelden aanhalen in de toekomst aub !
Het is voortaan alleen nog mogelijk om onder uw eigen naam te reageren op artikels op deze website. Knack.be zal de registraties van gebruikers controleren om sneller op te treden tegen ongepaste reacties.
Lees hier de voorwaarden om deel te nemen aan de reacties.Klik hier om u aan te melden en uw reactiemogelijkheid te activeren.
Reageer
België
-
In Beeld: De Gay Pride in Brussel

- N-VA wil eerst Vlaamse en daarna pas federale regering vormen
- SP.A vraagt onderzoek naar ‘achterkamertjespolitiek’ bij deal rond Sinksenfoor
- Massale opkomst voor afscheidsplechtigheid André Denys
Economie
- Bouwproductie eurozone krimpt, maar niet in Spanje
- Netbeheerder Elia rekent energietransmissie door aan verbruiker
- Russen vechten verkoop Absolut Bank (KBC) aan
- Europese autoverkoop stijgt licht
Buitenland
- Schandaal in Toronto: Burgemeester zou crack gerookt hebben
- Website en Twitter-account Financial Times gehackt door Syrian Electronic Army
- Voormalig Argentijns dictator Jorge Videla overleden
- Amerikaan veroordeeld voor moord op basis van knipoog
Cultuur
- Vierde editie M-IDZOMER: een unieke museum- én festivalbeleving
- Kunstwerken Berlijnse Muur in gevaar
- Lik eens een borstbeeld uit chocolade
- Hoofd Oscar Niemeyer prijkt op flatgebouw
Wetenschap
- Muggen met malaria vinden mensengeur aantrekkelijker
- Waarom u nooit een aap mag vertrouwen
- 97 procent wetenschappers schrijft klimaatverandering toe aan mens
- Uw zongebrande huid helpt racisme tegengaan
Technologie
- De kracht van de 3D-printer
- De technologie van de toekomst: Augmented Reality
- Knack.be lanceert nieuwe apps
- VIDEO: Internet Explorer mikt op Generation Y




Even geduld, a.u.b.

