Ken jij jouw rechten als patiënt?

© Getty Images/iStockphoto

Veertien jaar na de invoering van de wet op patiëntenrechten, is er nog veel onduidelijkheid. Wist je bijvoorbeeld dat je wettelijk het recht hebt om een diagnose niet te kennen?

Uit een enquête van Test-Aankoop blijkt dat de Belg slecht geïnformeerd is over zijn rechten als patiënt. Slechts een op de drie ondervraagden weet dat patiëntenrechten in een wet zijn vastgelegd. Een op de zeven voelt zich goed geïnformeerd over zijn rechten als patiënt. De overgrote meerderheid is naar eigen zeggen matig tot slecht op de hoogte.

Test-Aankoop ondervroeg voor de enquête 450 Belgen tussen 30 en 79 jaar oud. Het recht om een diagnose niet te kennen is met voorsprong het minst bekend. Dat een patiënt voldoende informatie moet krijgen om een afgewogen beslissing te nemen, weet daarentegen bijna iedereen, net als het recht op een tweede opinie, het recht op privacy van de gegevens in het medisch dossier en de optie om een onderzoek of behandeling te weigeren.

Ook het recht op inzage van het medisch dossier is goed bekend, maar zes op de tien ondervraagden melden wel moeilijkheden om het dossier in de praktijk te kunnen inkijken.

Medische fout

Volgens Test-Aankoop is de drempel voor vele misnoegde patiënten nog steeds te hoog. Van de 11 procent respondenten die het afgelopen jaar het gevoel had slachtoffer te zijn geweest van een medische fout of een medisch ongeval, diende maar een kwart effectief een klacht in. De helft van de Belgen weet niet eens waar hij met een klacht terechtkan. Andere vrezen dat een melding tijdverlies is of dat de procedure te ingewikkeld is.

Test-Aankoop besluit dat het tijd is om de wet op de patiëntenrechten bij te sturen. De consumentenorganisatie pleit voor een gratis infolijn, waar elke patiënt snel een duidelijk antwoord krijgt op alle vragen over zijn klacht.

Daarnaast moet er een onafhankelijke commissie van toezicht komen, die nagaat of de ombudsdiensten van ziekenhuizen correct werken. Ze moet ook fungeren als een beroepsinstantie voor de afhandeling van klachten waarover in eerste lijn geen overeenstemming werd bereikt. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content