Hoge Gezondheidsraad wil totaalverbod op reclame voor alcohol

11/06/18 om 13:49 - Bijgewerkt om 14:38

Bron: Belga

De Hoge Gezondheidsraad zegt in een nieuw advies dat tien eenheden alcohol per week de limiet zijn en roept de politiek op om enkele begeleidende maatregelen in te voeren.

Hoge Gezondheidsraad wil totaalverbod op reclame voor alcohol

© iStock

Alcoholgebruik heeft, zelfs met mate, altijd een impact op de gezondheid, stelt de HGR in een nieuw advies. Het leidt onvermijdelijk niet alleen tot een stijging van het risico op ziektes (cardiovasculaire aandoeningen, kanker, leveraandoeningen, ...) en op verslaving, maar verhoogt ook het risico op ongevallen en gewelddadig gedrag.

Advies

De maatstaven voor consumptie die het vaakst worden vermeld (2 à 4 glazen per dag) zijn naar beneden bijgesteld wegens bepaalde risico's zoals kanker die vroeger werden onderschat.

Volgens de Raad zijn 10 eenheden per week de limiet. Dat komt overeen met 10 glazen wijn van 10 centiliter of 10 glazen bier van het type pils van 25 centiliter. Elke overschrijding van deze standaard telt mee.

Die consumptie moet over de week worden verspreid en daarbij moeten er ook dagen zonder alcohol worden ingelast.

Bovendien, en ook voor een jonger publiek dat aan 'binge drinking' doet, wordt meer dan vier (voor vrouwen) of zes (voor mannen) standaardeenheden in minder dan twee uur stellig afgeraden.

Ten slotte herinnert de HGR eraan dat bepaalde bevolkingsgroepen nooit alcohol mogen drinken: jongeren onder 18 jaar, vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden en vrouwen die borstvoeding geven.

Begeleidende maatregelen

Om 'de bevolking te sensibiliseren en de impact van deze richtlijn te vergroten', raadt de HGR bovendien aan om deze te combineren met andere maatregelen die bedoeld zijn om het aanbod te beperken'.

Tot de voorstellen behoren:

- gratis water ter beschikking stellen tijdens maaltijden of bepaalde consumpties in de horeca;

- het invoeren van een totaalverbod op reclame, promotie en sponsoring die verbonden zijn met alcohol;

- het invoeren van een gediversifieerd prijsbeleid, met bijvoorbeeld een verhoging van de taksen en accijnzen;

- het inperken van de beschikbaarheid en het aanbod voor dergelijke dranken.

De HGR beseft dat deze maatregelen 'innovatief of zelfs ongewoon' te noemen zijn voor België.

Voor een reëel effect op de volksgezondheid moeten ze worden gecombineerd, behouden blijven op lange termijn en zich richten op de volledige bevolking. Een nationale coördinatie is dus absoluut noodzakelijk, besluit de HGR in zijn communiqué.

Onze partners