Hoe 'gezonde' voeding u in de val lokt

01/05/14 om 08:09 - Bijgewerkt om 08:09

Door de toegevoegde suikers in vruchtenyoghurts schiet er van de gezondheidsvoordelen van de magere, witte yoghurt nog weinig over, stelde Test-Aankoop vast. Zo zijn er wel meer producten die ogenschijnlijk gezond lijken, maar het allesbehalve zijn.

Hoe 'gezonde' voeding u in de val lokt

© Thinkstock

Test-Aankoop pakte uit met een onderzoek naar aardbeienyoghurt waaruit bleek dat het allesbehalve gezond is. Met slechts een halve aardbei en een flinke portie aan suikers en kleurstoffen is een potje aardbeienyoghurt niet aan te raden binnen een gezond voedingspatroon. "Het positieve imago van yoghurt en aardbeien maakt dat mensen denken dat aardbeienyoghurt gezond is, zonder daarbij rekening te houden met de reeks andere ongezonde ingrediënten die erin zitten. Dat is een misvatting die zich meermaals voordoet", zegt voedingsexpert Patrick Mullie (VUB), die wijst op de ongezonde markt en de overconsumptie die de maatschappij in haar greep houdt. "Geen enkel bedrijf zal toegeven dat hun product ongezond is. En omdat mensen geloven dat iets gezond is, eten ze er juist meer van, te veel zelfs."

De schijnbaar gezonde aardbeienyoghurt is niet het enige product waar de bevolking zich in vergist. "Er zijn genoeg andere voorbeelden zoals fruitsap, smoothies en ontbijtgranen. Die dingen zitten vol suiker, bewaarmiddelen en andere ingrediënten die schadelijk zijn voor de gezondheid waarmee ze net zo ongezond zijn als frisdrank", aldus Mullie.

De lokroep van lightproducten

Zelfs merken en bedrijven die zich specifiek profileren als een gezondheidsmerk, moeten met een korrel zout worden genomen. Lightproducten zijn niet gezonder, integendeel, u eet er meer van en uw portemonnee voelt het ook. "In de jaren 80 waren lightproducten dé oplossing, nu denken we daar uiteraard anders over. Eén gram vet wordt vervangen door één gram suiker, maar daarmee is een product niet beter of gezonder. Neem nu de chocolade met stevia. Twintig gram van die chocolade bevat slechts vijf of zes calorieën minder dan andere chocolades, dat is verwaarloosbaar. Maar omdat mensen geloven dat chocolade met stevia veel gezonder is, eten ze er meer van en krijgen ze uiteindelijk ook meer calorieën binnen. Daarnaast tellen mensen beduidend meer geld neer voor een lightproduct", stelt de voedingsexpert vast.

Toch mogen we volgens Mullie niet enkel de reclame- en marketingsector met de vinger wijzen. "De consument is even goed in fout, die is niet enkel het slachtoffer. We grijpen te gemakkelijk naar kant-en-klare maaltijden en kopen nog steeds te veel ongezonde dingen waardoor die markt natuurlijk blijft draaien. Als de consument stopt met ongezonde voeding te kopen, daalt de vraag en volgen de bedrijven vanzelf."

Rol van de overheid

De overheid is de derde pijler binnen de gezondheidsproblematiek, weet Mullie. "De overheid moet frequenter campagnes voeren om de consument bewust te maken van wat gezond is en wat niet. Nu wordt er enkel sporadisch een campagne opgestart maar die informatie vergeten de mensen na verloop van tijd. Van mij mag de overheid zelfs nog een stap verder gaan, met name een prijsverandering. Snacks zijn met momenten veel goedkoper dan fruit en groenten waardoor meer mensen het kopen. Door de toegevoegde suikers in snacks, vinden de meesten het ook lekkerder waarmee fruit en groenten geen schijn van kans meer maken. Als de overheid het prijsverschil tussen de twee verkleint, zullen misschien meer mensen de echte gezonde voeding een kans geven."

Een maatschappij van overconsumptie, marketingbedrog, foute consumentenkeuzes en een te zwak gezondheidsbeleid, daar hebben we vandaag dus volgens Patrick Mullie mee te maken. "Ik vrees dat het probleem nooit echt volledig opgelost zal worden, maar er zijn tips om er per individu toch al iets aan te doen. Ga voor plantaardige voeding, koop elk voedingsproduct apart in plaats van naar bereide maaltijden te grijpen en maak uw eten dus ook zelf klaar. Heeft u toch onvoldoende tijd om te koken, let er dan op dat kant-en-klare maaltijden niet meer dan 500 kcal bevatten en controleer de ingrediëntenlijst." (KVW)

Onze partners