Helpt rode biet tegen hoge bloeddruk?

18/04/13 om 15:12 - Bijgewerkt om 15:12

Producenten van rodebietensap gaan gouden tijden tegemoet. Tot voor kort gingen alleen duuratleten op zoek naar betere prestaties aan het sap. Maar ook cardiologen lijken de voordelen van de donkere biet stilaan te ontdekken.

Helpt rode biet tegen hoge bloeddruk?

© Thinkstock

De resultaten van een kleine studie, gesponsord door de Britse Heart Foundation liegen er niet om. Mensen met hoge bloeddruk die dagelijks een glas van ongeveer 250 milliliter rodebietensap dronken, zagen hun bloeddruk gemiddeld met ongeveer 10 millimeter kwik (1 "punt") dalen.

Dat komt ongeveer overeen met het effect dat bereikt wordt met veel geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk.

Volgens de Britse onderzoekers is daarmee nog niet aangetoond dat je gezondheid, en vooral die van je hart en bloedvaten, er dank zij dat glas sap op vooruit zal gaan. Dat zal nog moeten blijken uit langer lopende onderzoeken.

Onterecht beschuldigd Rode biet bevat nitraten, stoffen waarvan heel lang werd aangenomen dat ze schadelijk waren voor de gezondheid. De oorzaak daarvan ligt volgens de Nederlandse voedingsspecialist, Martijn Katan, onder meer in slecht uitgevoerd onderzoek bij kleine Amerikaanse kinderen in de jaren 1950.

Het onderzoek stelde dat de blauw verkleurde kinderen overleden waren door zuurstofgebrek te wijten aan te hoge concentraties van nitraten in hun drink/putwater. Terwijl de oorzaak hoogstwaarschijnlijk een verontreiniging door fecale bacteriën was.

Het verhaal bleef echter kleven en werd later nog uitgebreid met de mogelijke gevaren van nitraten en nitrieten voor de vorming van kanker. Eveneens een ongegrond verhaal, maar dergelijke misvatting gaven nitraten en nitrieten wel een slechte naam en zorgen er ook nu nog voor dat groenten met een volgens de normen te hoog nitraatgehalte afgekeurd en uit de handel genomen worden.

Leve de nitraten

Rode biet is niet de enige groente die veel nitraten bevat. Groene bladgroenten zoals sla, spinazie, tuin- en waterkers, enzovoort kunnen eveneens zeer rijke bronnen zijn. Nitraten komen dus geregeld in vrij hoge hoeveelheden voor in onze voeding.

Indien nitraten effectief schadelijk zouden zijn voor ons lichaam en onze gezondheid zou je veronderstellen dat het lichaam over mechanismen zou beschikken om ze te neutraliseren. Maar dat is niet het geval, eerder het omgekeerde.

Het lichaam zet ruim 80% van de opgenomen nitraten via de speekselklieren om naar nitrieten en vervolgens naar stikstofoxide dat onder meer de spieren rond de bloedvaten doet ontspannen en zo de bloeddruk helpt verlagen.

Professor Amrita Ahluwalia van de London Medical School in London zei verbaasd te staan van de kleine hoeveelheid nitraat het lichaam slechts nodig heeft om de bloeddruk met 10 mm kwik te doen verlagen.

Het zou geweldig zijn indien een eenvoudig gerecht zoals fikse kom sla elke dag een substantiële bijdrage kan leveren aan de verlaging van de bloeddruk.

Langlopende studies moeten echter nog uitwijzen of het verlagend effect op de bloeddruk ook na langere tijd nog blijft aanhouden.

Ondertussen lijkt er ook werk aan de winkel voor de overheid door de vermoedelijk verouderde normen voor nitraten in groenten te herbekijken.

Het standpunt dat het Europees Voedselagentschap - EFSA hierover recent nog aannam, staat alvast al bloot aan heel wat kritiek die nitraten veilig noemt voor de menselijke gezondheid.

Alternatieven genoeg

Het achterhoedegevecht onder wetenschappers over de veiligheid van nitraten in de voeding is alvast geen reden om je rode biet links zou moeten laten liggen. Rode bieten zijn als sap of in andere bereidingen een gezond voedingsproduct dat perfect thuishoort in een gevarieerde voeding.

Goed nieuws ook voor wie niet zo valt voor rode biet. Er zijn genoeg alternatieven, zoals verschillende soorten sla, spinazie, diverse koolsoorten, andijvie, groene selder, tuin- en waterkers, kervel, peterselie, mosterdblaadjes, venkel, koolrabi, prei enzovoort.

Wie daarin nog te weinig keuze vindt, kan ook zijn licht opsteken in de Japanse keuken met zijn nitraatrijke zeewieren en paddenstoelen.

Lees meer over:

Onze partners