Gezondheidsinformatie in de media beïnvloedt onze manier van leven

08/03/16 om 13:24 - Bijgewerkt om 13:24

Welke impact heeft de overvloed aan gezondheidsnieuws op uw gedrag? Bodytalk zocht het uit.

Gezondheidsinformatie in de media beïnvloedt onze manier van leven

Gezondheidsnieuws op tablet © Istock

Anders eten, meer sporten, je laten screenen op kanker, kiezen voor vaccinatie of net niet, oordoppen gebruiken tijdens een concert: het zijn gedragsveranderingen die zeer veel mensen aangeven te doen naar aanleiding van wat ze lezen, horen of zien in de media. Dat blijkt uit een enquête van Bodytalk waarvan de resultaten morgen gepubliceerd worden.

Quasi iedereen (98%) meent dat gezondheidsberichten in de media een invloed hebben op de leefstijl, althans op die van anderen, maar slechts 65% gelooft daar zelf ook vatbaar voor te zijn. Hoe jonger, hoe makkelijker men aanneemt zelf beïnvloed te worden door de media.

Eén op drie heeft effectief al veranderingen aangebracht in eigen leefstijl: vooral met betrekking tot voeding (proberen minder suiker te eten). Mensen zijn ook makkelijker zonnecrème gaan gebruiken (45%), doen een poging om meer te sporten (32%), laten een preventief kankeronderzoek uitvoeren (30%), laten zich vaccineren (26%), starten een dieet (19%), stoppen met roken (18%) of consulteren een dokter (24%) wanneer ze iets lezen dat vragen oproept.

Ongerust

De helft van de respondenten is soms wel ongerust over gezondheidsnieuws in de media. Zo was 49% ongerust toen de media kopten dat er asbest in het drinkwater zit, was 60% ongerust door de campagne dat 1 op 4 mensen ouder dan 40 jaar een risico loopt op gevaarlijke hartritmestoornissen, vreest 47% dan wifi hersenschade veroorzaakt door wat ze in de media vernemen en denkt 42% dat suiker eten depressief maakt.

De meeste respondenten vinden gezondheidsboodschappen in de media vaak tegenstrijdig en onvolledig. Eén op 10 kreeg ooit vals hoop, vooral over kankerbehandelingen, vermageringsproducten en homeopathie. Eén op 5 gaat soms in discussie met zijn arts, op basis van gezondheidsinformatie in de media. We raadplegen ook steeds vaker dokter Google: 60% zocht al informatie over gezondheid via Google.

Bodytalk verspreidde in december 2015 een enquête bij lezers van Knack, Plus Magazine, Knack.be en Bodytalk. 2.432 lezers vulden ze in (42,2% mannen en 57,6% vrouwen). Het gaan om een steekproef van grotendeels hoogopgeleide mensen die aangeven dagelijks de actualiteit te volgen.

De resultaten verschijnen morgen in Bodytalk, dat samen met Knack verkocht wordt.

Lees meer over:

Onze partners