Gezond op de werkvloer? 10 tips

28/04/15 om 10:46 - Bijgewerkt om 10:54

Hangen voor het computerscherm, chocolade uit de snoepautomaat en uw stoel niet uitkomen: zo ziet de werkdag er voor velen uit. Op deze internationale dag voor veiligheid en gezondheid op het werk: tien tips om gezond aan uw bureau te blijven.

Gezond op de werkvloer? 10 tips

© iStock

U laat uw hoofd op uw hand rusten met uw neus haast tegen uw computerscherm en hebt in de andere hand een chocoladereep uit de snoepautomaat. Op deze internationale dag voor veiligheid en gezondheid op het werk: tien tips voor een gezond kantoorleven.

1. Vermijd de snoepautomaat

De wandeling naar de snoepautomaat is gauw gemaakt. Vermijd ongezonde snacks door ze met fruit op uw bureau te vervangen. Als u bepaalde collega's heeft, die altijd wel een portie chocolade of koekjes hebben staan waar u uw handen moeilijk af kan houden: ontwijk hun bureau om niet in de verleiding te komen.

2. Drink voldoende water

Een dipje in de namiddag? Volgens woordvoerster van de American Dietetic Association Dawn Jackson op Webmd.com kan dat te wijten zijn aan dehydratatie. Neem elke dag een fles mee naar het werk - bijvoorbeeld van een liter - die u telkens kan bijvullen. Probeer de fles tegen het einde van de dag uit te drinken. Ook fruit kan een goede bron van water zijn: eet appelsienen, pompelmoezen, druiven, watermeloen, ... als dessert bij de lunch.

3. Beweeg

Gebruikt u het openbaar vervoer? Wandel of fiets dan naar het station, stap een halte eerder af en doe het laatste eind te voet, neem de gewone trappen in plaats van de roltrap of lift. Als u met de auto naar het werk gaat, kan u die wat verderop parkeren om uzelf te verplichten een stukje te wandelen. Ook kan u tijdens het werk af en toe pauzeren om de benen te strekken. Een uitgelezen moment voor een wandeling (of een rondje lopen voor de sportievelingen) biedt zich aan tijdens de lunchpauze.

Gezond op de werkvloer? 10 tips

© iStock

4. Zorg voor een gezonde lunch

We consumeren minstens een derde van onze dagelijkse calorie-inname op het werk, zo meldt het Britse NHS. Wat we eten en drinken heeft niet enkel invloed op onze gezondheid, maar ook op onze prestaties. Eet dus geregeld kleine gezonde porties (een hele hoop binnenwerken als u de hele dag op uw stoel zit, is geen goed idee) om hoofdpijn, futloosheid of concentratieproblemen te vermijden.

5. Verzorg uw houding

Een slechte houding kan leiden tot nek-, schouder- en rugklachten. Bovendien hebben al die zaken vaak hoofdpijn tot resultaat. Uw nek een hele tijd in gebogen zijwaartse toestand, omdat u bijvoorbeeld vaak moet bellen, is niet goed. Wie aan een computer werkt, moet proberen de schouders te ontspannen, de ellenbogen in een rechte houden, de voeten op de grond hebben, ...

Het is ook goed om de houding doorheen de dag te veranderen. Hoe langer u immobiel blijf, hoe zwakker uw rugspieren worden en hoe meer u daar last van zal hebben op lange termijn.

6. Neem afstand van uw computerscherm

Wie de hele tijd naar een computerscherm zit te staren, kan last krijgen van vermoeide ogen. Dat leidt tot hoofdpijn, concentratieproblemen en overgevoeligheid aan licht. Om dat te vermijden, moet de afstand tussen ogen en scherm ongeveer een armlengte zijn. Ook moet u dan kunnen lezen wat er op het scherm staat zonder de ogen samen te moeten knijpen. Als dat niet lukt vanaf een armlengte afstand wijzigt u de lettergrootte in plaats van weer dichter naar uw scherm te gaan.

Ook is het aangeraden om voor elk uur dat u aan uw computer zit, vijf tot tien minuutjes pauze te nemen. Zo schrijft NHS. U kan een soort fitness van uw bureau maken met kleine handgewichten. Wissel uw stoel voor een zitbal, doe beenoefeningen terwijl u aan uw bureau zit gedurende een dertigtal seconden of doe stretchoefeningen terwijl u om koffie gaat

Op een zitbal zit je minder stabiel dan op een gewone stoel.

Op een zitbal zit je minder stabiel dan op een gewone stoel. © Thinkstock

.

7. Ga op vakantie

Stress is een boosdoener met negatieve effecten op het immuunsysteem, wat het risico op ziekte vergroot. Een manier om stress te verminderen - iets wat iedereen vast graag hoort - is op vakantie gaan om de batterijen weer op te laden.

8. Stel prioriteiten

Lange periodes van lange werkdagen wilt u ook liever vermijden. U moet prioriteiten stellen om uw werk aan te pakken en niet te veel hooi op uw vork te nemen. De burn-out loert om de hoek en is eveneens nefast voor het immuunsysteem, uw slaap en concentratievermogen.

9. Laat de koffie niet eindeloos vloeien

Koffie is voor velen onmisbaar om de dag te starten, maar Huffington Post waarschuwt om het zwarte goed met mate te drinken. Probeer uw dagelijkse dosis te beperken tot die ene kop 's ochtends om een cafeïnecrash later op de dag te vermijden. Om uw suiker- en calorie-inname te beperken, kan u ook room en suiker achterwege laten.

10. Bestrijd bacteriën

Virussen zouden tot uren of dagen kunnen overleven op een hard oppervlak, aldus Webmd.com. Reinig dus geregeld uw toetsenbord, muis en telefoon met een desinfecterend middel om die vrij te maken van de duizenden bacteriën die u ziek kunnen maken. Was ook uw handen voldoende, houd bijvoorbeeld handgel op uw bureau.

Lees meer over:

Onze partners